6 721 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Var ansluta expansionskärlet?
Jag lurar så smått på att ansluta expansionskärlet lågt istället för högt. Jag menar inte fysiskt för själva kärlet, det hamnar en bra bit över övervåningens radiatorer, utan själva anslutningen till värmesystemet i pannrummet.
Alltså, istället för t.ex i toppen på ena tanken snarare i botten av densamma!
Är det OK att göra så?
Det handlar om en vedpanna kopplad till två parallella tankar, samt med öppet expansionskärl.
Avluftningen av högpunkterna kan man väl fixa med avluftare, men måste anslutningen till kärlet ligga högt av någon annan anledning?
Det kanske är så att man måste ha den så för att bli av med ångan som blir vid en ev. kokning, eller så...
Någon som vet?
Alltså, istället för t.ex i toppen på ena tanken snarare i botten av densamma!
Är det OK att göra så?
Det handlar om en vedpanna kopplad till två parallella tankar, samt med öppet expansionskärl.
Avluftningen av högpunkterna kan man väl fixa med avluftare, men måste anslutningen till kärlet ligga högt av någon annan anledning?
Det kanske är så att man måste ha den så för att bli av med ångan som blir vid en ev. kokning, eller så...
Någon som vet?
Det är ok och fördelen är att man inte skickar en massa hett vatten upp i kärlet. Men vid ett öppet expansionskärl måste man ha en anslutning där ångan kan gå ut annars trycker ånga ut stora mängder vatten ur tanken vid minsta sjudning. Anslut ett rör (28 mm) från toppen av pannan och ut på taket. I höjd med toppen av expansionskärlet sätter du ett T och ansluter expansionskärlet.
Då kan du samtidigt ansluta toppen av tankarna till detta rör och få automatisk avluftning.
Då kan du samtidigt ansluta toppen av tankarna till detta rör och få automatisk avluftning.
Tack för det svaret! 
Det var just för att slippa köra upp en massa varmvatten under den kalla takåsen som vi tänkte oss denna varianten istället!
Den här lösningen ger ju bara avkylning genom den stående vattenpelaren i extraröret, och det kan nog anses försumbart jämfört med den jätteytan ett fullt expansinskärl innebär.
Och att man kan ansluta tanktopparna dit ger ju en effektiv avluftning.
Det låter mycket bra.
Tack!
Det var just för att slippa köra upp en massa varmvatten under den kalla takåsen som vi tänkte oss denna varianten istället!
Den här lösningen ger ju bara avkylning genom den stående vattenpelaren i extraröret, och det kan nog anses försumbart jämfört med den jätteytan ett fullt expansinskärl innebär.
Och att man kan ansluta tanktopparna dit ger ju en effektiv avluftning.
Det låter mycket bra.
Tack!
Botten på expkärlet kopplas med fördel mot botten på acc. då kommer systemet "alltid" att expandera det kallaste vattnet till expkärlet.
Kopplar du kärlet mellan pannan och laddomaten så kommer kärlet att ta emot "pannhett" vatten hela tiden som pannan brinner.
Expansionsledningen från botten av acc till botten av kärlet behöver inte vara överdimensionerad (jag kör 22mm koppar).
Ledningen som ska gå till toppen av exp från toppen av pannan ska vara grov och stiga okomplicerat. Denna ledning tjänstgör alltså som säkerhetsledning och där ska ånga och övertryck fritt kunna blåsa utan motstånd.
Det är viktigt att denna säkerhetsledning alltid är öppen (ingen ventil får monteras mellan pannan och exp på denna ledning)
Du kan med fördel dra en avluftning från toppen av acc och koppla ihop denna med pannans säkerhetsledning.
Om du har elpatron eller annan vattenvärmare i acc (sol el dylikt) så får du se till att du inte kan stänga in dessa med ventiler runt accen.
Det är viktigt att pannans säkerhetsledning går upp väl ovanför den högsta vattennivån i kärlet.(alltså väl över kärlets skvallerrör)
Annars så finns risk att det heta vattnet som finns i detta rör "spiller över" till kärlet och därmed fyller kärlet med hetvatten samt bidrar till våldsam skadlig syresättning av systemvattnet.
Själv fick jag tillverka en förhöjande "lyra" på min säkerhetsledning innan den ansluter till toppen av exp.
Allt för att förhindra överspill när systemet är genomvarmt och nivån står som högst.
Fyll gärna i en skvätt paraffinolja i kärlet för att förhindra syresättning av systemvattnet den vägen (oljan bildar ett flytande lock)
Har du olja i kärlet är det bra att ordna med en "oljespärr" på skvallerröret (så att inte den dyra oljan rinner ut i skvallerröret om systemet i framtiden fylls på)
Montera ett stående T rör inne i kärlet och anslut skvallerröret på detta.
T rörets nerända i kärlet tjänstgör som oljespärr och den uppstickande rörändan tjänstgör som hävertpunktering.
lycka till.
Kopplar du kärlet mellan pannan och laddomaten så kommer kärlet att ta emot "pannhett" vatten hela tiden som pannan brinner.
Expansionsledningen från botten av acc till botten av kärlet behöver inte vara överdimensionerad (jag kör 22mm koppar).
Ledningen som ska gå till toppen av exp från toppen av pannan ska vara grov och stiga okomplicerat. Denna ledning tjänstgör alltså som säkerhetsledning och där ska ånga och övertryck fritt kunna blåsa utan motstånd.
Det är viktigt att denna säkerhetsledning alltid är öppen (ingen ventil får monteras mellan pannan och exp på denna ledning)
Du kan med fördel dra en avluftning från toppen av acc och koppla ihop denna med pannans säkerhetsledning.
Om du har elpatron eller annan vattenvärmare i acc (sol el dylikt) så får du se till att du inte kan stänga in dessa med ventiler runt accen.
Det är viktigt att pannans säkerhetsledning går upp väl ovanför den högsta vattennivån i kärlet.(alltså väl över kärlets skvallerrör)
Annars så finns risk att det heta vattnet som finns i detta rör "spiller över" till kärlet och därmed fyller kärlet med hetvatten samt bidrar till våldsam skadlig syresättning av systemvattnet.
Själv fick jag tillverka en förhöjande "lyra" på min säkerhetsledning innan den ansluter till toppen av exp.
Allt för att förhindra överspill när systemet är genomvarmt och nivån står som högst.
Fyll gärna i en skvätt paraffinolja i kärlet för att förhindra syresättning av systemvattnet den vägen (oljan bildar ett flytande lock)
Har du olja i kärlet är det bra att ordna med en "oljespärr" på skvallerröret (så att inte den dyra oljan rinner ut i skvallerröret om systemet i framtiden fylls på)
Montera ett stående T rör inne i kärlet och anslut skvallerröret på detta.
T rörets nerända i kärlet tjänstgör som oljespärr och den uppstickande rörändan tjänstgör som hävertpunktering.
lycka till.
Det borde väl räcka om man ansluter säkerhetsledningen till evakueringsanslutningen på exp.kärlet (självklart så att det fortfarande finns ett utblås på utsidan taket från detta utblås)?RoKe skrev:Det är viktigt att pannans säkerhetsledning går upp väl ovanför den högsta vattennivån i kärlet.(alltså väl över kärlets skvallerrör)
Annars så finns risk att det heta vattnet som finns i detta rör "spiller över" till kärlet och därmed fyller kärlet med hetvatten samt bidrar till våldsam skadlig syresättning av systemvattnet.
Då kommer jag ju i alla fall en dm. eller två över normalt högsta vattennivån som ju är samma höjd som uttaget för skvallerröret.
Tack för övrigt utförligt svar!
Ja det borde räcka.GM skrev:Det borde väl räcka om man ansluter säkerhetsledningen till evakueringsanslutningen på exp.kärlet (självklart så att det fortfarande finns ett utblås på utsidan taket från detta utblås)?
Då kommer jag ju i alla fall en dm. eller två över normalt högsta vattennivån som ju är samma höjd som uttaget för skvallerröret.
Tack för övrigt utförligt svar!
Du kan kontrollera om det räcker när du eldar och när systemet är genomvarmt.
(du hör om det spiller över och kärlet blir då även smällhett)
Alla tiders.
Ni ska ha stort tack för hjälpen, Mats och RoKe!
Mvh
Christer
Ni ska ha stort tack för hjälpen, Mats och RoKe!
Mvh
Christer
Klicka här för att svara