Va ute och rensade lite ogräs runt brunnen igår och hittade ett litet hål under grässvålen som jag för övrigt skulle ta bort för att lägga plattor direkt in till brunnen. Hålet som syns på först bilden är ca 10x10cm och ännu större där det går ut i brunnen.

Vad gör jag för quickfix så att inte massa jord rasar ner i brunnen?
Murar i sten från insidan och sen fyller ovanifrån med lämpligt material?

I brunnen finns även 2 reglar/stockar som ligger precis under sockeln, någon som vet vad dessa kan ha haft för funktion, kan tänka mig att det använts när sockeln gjutits, de är väldigt murkna och trillar snart ner i brunnen, lika bra att försöka ta bort direkt lite försiktigt?

2015-05-09 21.08.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-05-09 21.08.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kulle
Hur menar du
Är det hål in i brunnen från sidan ?
Är det en trekammarbrunn för avloppet eller vattenbrun?

Jag precis, själva sockeln som syns är mindre än diametern på brunnen, hålet är precis i utkanten på stensättningen.
Det är vattenbrunnen det gäller.

kulle
Missade överskriften......
Någon snabbfix vet jag inte, men om jag ska komma med förslag så blir det att gräva ur runt om och bort med sockeln och skaffa en betongring som stämmer något så när med diametern på brunnen.

En stensatt brunn blir ju väldigt känslig för ytvatten, ända sättet jag känner till att lösa det på är att gjuta stenarna.
Om det är kraftig rasrisk så får du kanske gräva upp runtom och nedåt tills du har fast mark och sten. och gjuta en ny klack, och bygga upp från den.
Sen ska du nog ha rätt kraftig lerjord närmst brunnen så den inte infiltrerar ytvatten, och bra avrinning från ytan såklart.
Ev gjuta en sluttning 0.5m ut i ovankant.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Bra förslag med att byta ut mot en riktig betongring eller kanske 2, hade ändå tänkt göra något åt locket som är runt på en fyrkantig sockel inte helt lätt att få tätt för skit som lätt faller ner när det är i markhöjd.

Nu gjorde jag så att jag murade fast stenar från insidan men det syntes att det fanns fler ställe där man kunde se matjord mellan stenarna.

Jag vet inte hur stor rasrisken är men jag tror att det hålet jag lagat saknades en sten så den ligger kanske på botten... Det är kanske bra att stabilisera inifrån med bruk mellan stenarna den översta metern eller finns det nackdelar med detta?

Låter som bra förslag, under grässvålen va det mest singel och matjord ingen bra kombo alls nära en stensatt brunn om jag tänker rätt. Inte konstigt att det är gott om vatten i brunnen :rolleyes:

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.