Hej!

Vi fick slut på pengar under utbyggnaden av vårt hus med följden att jag kommer dra allt vatten själv. Det finns ingen vatten i resten av huset, utan alla vattenförbrukare kommer vara i nya utbyggnaden som är ett tomt skal utan innerväggar och golv, så allt är väldigt lättåtkomligt än så länge. Jag har valt att använda PEX-rör eftersom det verkar busenkelt. Jag får dock inte riktigt rätsida på vad det är för kopplingar jag ska använda.

Av det jag har hittat hittills är det ungefär såhär: Det går bra att använda vanliga klämringskopplingar. Fast bara av vissa märken. Och bara med stödhylsa. Det måste kanske vara en speciell stödhylsa. :rolleyes:
Det står med andra ord olika på typ alla ställen. Jag har tänkt såhär:
Jag använder dessa rör med dessa kopplingar och såna här stödhylsor.
Ser detta vettigt ut? Kommer dom delarna passa ihop?

Fast stödhylsorna som är 16mm finns i både 16x2.0 mm och 16x2.2 mm.
Vad är skillnaden på dessa?

Är 16 mm PEX lagom för allt vatten?
Det är ganska "koncentrerat", ingen ledning kommer vara längre än ~6 meter, och ingen ledning kommer användas för mer än en förbrukare, jag drar 1-1 från fördelaren. Huvudinloppet från den borrade brunnen tänkte jag köra på PEM slang i 20-30 mm storlek.

Vad använder man för koppling i övergången från PEM till fördelaren?

Jag har tänkt använda fördelare med inbyggda avstängningsventiler. Finns det någon anledning till att inte ha avstängningsventiler på varje avstick? Verkar ju jättepraktiskt. Blir det dåligt flöde?

Vad har man PEX halvkopplingar till? Gör dom något dom vanliga kopplingarna inte klarar av?

Det är bara kallt och varmt tappvatten det är frågan om, ingen värme el. liknande.
 
Börja med att läsa LK:s monteringsanvisningar så att du gör rätt när det kommer till bockstöd, klamring och annat.

För det andra så skulle jag rekommendera att du använder Vatettes kopplingar. De har ett stort utbud och fungerar klockrent att använda även om man är ovan. En stor fördel är att de inte har lösa stödhylsor utan både klämring och stödhylsa sitter ihop till ett paket. Rinkabyrör som du länkar till säljer inte Vatette men jag brukar handla de delarna från SIgro och de har alltid levererat snabbt. Ibland har de även bättre pris än Rinkabyrör på delar som båda har i sitt sortiment.

Jag håller själv på att renovera mitt hus (ett evighetsprojekt...) och har då använt just LK:s rör och Vatettes kopplingar. Innan jag började för ca 2 år sedan hade aldrig kopplat vatten förr men läser man bara på lite innan och tänker till så går det bra. Framförallt med allt stöd som man kan få här på forumet. Lycka till.
 
Janus82 skrev:
Börja med att läsa LK:s monteringsanvisningar så att du gör rätt när det kommer till bockstöd, klamring och annat.

För det andra så skulle jag rekommendera att du använder Vatettes kopplingar. De har ett stort utbud och fungerar klockrent att använda även om man är ovan. En stor fördel är att de inte har lösa stödhylsor utan både klämring och stödhylsa sitter ihop till ett paket. Rinkabyrör som du länkar till säljer inte Vatette men jag brukar handla de delarna från SIgro och de har alltid levererat snabbt. Ibland har de även bättre pris än Rinkabyrör på delar som båda har i sitt sortiment.

Jag håller själv på att renovera mitt hus (ett evighetsprojekt...) och har då använt just LK:s rör och Vatettes kopplingar. Innan jag började för ca 2 år sedan hade aldrig kopplat vatten förr men läser man bara på lite innan och tänker till så går det bra. Framförallt med allt stöd som man kan få här på forumet. Lycka till.
Yes, dom dokumenten har jag kikat på. Riktigt bra.

Det är väl Vattetes kopplingar jag har länkat till, eller är det några andra jag ska använda?

Tack!
 
Rinkaby har ett tillfälligt parti Vatette just nu.
 
-RB- skrev:
LK brukar förorda kopplingar från Conex.
[länk]
"Samtliga Conex rördelar som är försedda med mutter och klämring för CU15 kan användas för LK PE-X Universalrör X16 och LK PAL Universalrör A16 med hjälp av LK Kopplingsset AX16."

Tack, precis vad jag behövde! Klart och tydligt.

Övriga frågor kvarstår om någon känner sig manad. =)
 
Jag tänkte mest på de här kopplingarna från Vatette. Man använder då vilken koppling som helst från Vattete och byter bara ut muttern och klämringen i dem som är avsedda för kopparrör och använder istället muttern och klämringen som jag länkade till ovan.

Jag är som sagt en novis på att dra rör så det kanske funkar lika bra med de delar som TS länkar till högst upp. Jag själv har dock bara använt Vatettes kopplingar som är direkt gjorda för PEX och de är riktigt lättarbetade så jag rekommenderar dem.
 
Krilleman
Fördelare med avstängningsventiler är underbart, köp det!

Vatette har ett komplett sortiment med både kopplingar och täckbrickor, men inga fördelare med avstängning. Så köp du LK:s fördelare och ev fördelarskåp.

Sen är min rekommendation också att använda Vatette på resten!

16mm blir prima till varje tappställe.
 
  • Gilla
DrKron
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.