D
Vad kan man använda för att få vredet på kulventilerna att hamna på ”rätt” ställe.

inkommande pem32 kopplas på en kulventil som direkt gängas i t-koppling. Går det att använda ”något” som säkerställer att jag kan få vredet på kulventilen i linje med benet på T-kopplingen?

D
Tex om jag ska koppla ihop de här gängade godbitarna:

Kulkran med röd spak och gängade anslutningar, en åt höger och en nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gängad T-koppling i mässing för rörinstallation där en utgång pekar sidledes och en vinklad uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer jag kunna få ”kranen” neråt och T-kopplingen uppåt? Generellt, brukar man kunna justera detta när de skruvas ihop så att man får de som man vill men samtligt tätt.

D
Jag kanske uttrycker mig som en kratta eftersom responsen är noll.

hur går man tillväga för att få två gängade delar i ”rätt” position?

om man skruvar ihop två gängade delar, tex en t-koppling och en kulventil och de hamnar fel när de skruvats i botten hur för man då? Finns det någon ”mellan del” att införskaffa.

M
Metalldelar monteras med lin och locherpasta vilket innebär att kopplingarna inte behöver dras ihop helt.

Dessutom börjar gängan där gängan börjar, så det finns inget man kan göra för att komma på ”rätt plats” direkt.

kladda på lin och pasta som sig bör, dra åt kopplingarna så att du har 2-4mm kvar och justera den rätt.

Gör du rätt blir det rätt, annars är det bara att börja svabba :)

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kan ju tillägga att det är väldigt lätt att göra rätt med lin och pasta. Jag har aldrig misslyckats och är verkligen ingen rörmokare.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Tusen tack. Jag testar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.