1 762 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Läckande toalett
Tjena,
Mitt först inlägg, hoppas det finns några experter här som kan tipsa mig.
Jag har en gammal IFÖ Cera BIDÉKLOSETT 3401 som läcker vatten i skålen.
Jag har provat att byta bottenpackning men det hjälpte inte. I går provade jag med att byta kolven som ska stänga vattnet när cisternen är full men det hjälpte inte heller.
När cisternen är full så hör man att den stänger men likväl så hör man väsande ljud från vattentillförseln.
Så den slutar inte att fylla vatten trots att cisternen är full men mycket långsammare. Till slut läcker det över i stativet som jag antar är där för att förhindra att det läcker över från cisternen och ut på golvet.
De två åtgärder jag gjort ska vara de två vanligaste orsakerna men löste inte mitt problem.
Tror även, trots ny packning, att det läcker lite lite från utloppsventilen då cisternen töms långsamt efter att jag stängt av vattentillförseln, vilket är min temporära lösning för att inte slösa med vatten och pengar.
Har någon tips på varför vattentillförseln inte stängs när cisternen är full?
Mitt först inlägg, hoppas det finns några experter här som kan tipsa mig.
Jag har en gammal IFÖ Cera BIDÉKLOSETT 3401 som läcker vatten i skålen.
Jag har provat att byta bottenpackning men det hjälpte inte. I går provade jag med att byta kolven som ska stänga vattnet när cisternen är full men det hjälpte inte heller.
När cisternen är full så hör man att den stänger men likväl så hör man väsande ljud från vattentillförseln.
Så den slutar inte att fylla vatten trots att cisternen är full men mycket långsammare. Till slut läcker det över i stativet som jag antar är där för att förhindra att det läcker över från cisternen och ut på golvet.
De två åtgärder jag gjort ska vara de två vanligaste orsakerna men löste inte mitt problem.
Tror även, trots ny packning, att det läcker lite lite från utloppsventilen då cisternen töms långsamt efter att jag stängt av vattentillförseln, vilket är min temporära lösning för att inte slösa med vatten och pengar.
Har någon tips på varför vattentillförseln inte stängs när cisternen är full?
Tack för supersnabbt svar!Immobil skrev:
Vilken är stängningsventilen? Är det den där jag stänger av vattentillförseln manuellt?
Har provat att föra flottören upp och ner efter cisternen är full utan att det hjälpte. Tänkte om jag lyfter den upp så trycker den hårdare på kolven om det var så att den inte trycktes hela vägen fram men det hjälpte inte.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
På vissa kan man byta en packning i ventilen, på andra får man byta hela ventilen.
Lägg upp några närbilder på ventlen (alltså dne ventil som manövreras av flottören), så finns det säkert någon här som kan berätta vilken reservdel du behöver köpa.
Lägg upp några närbilder på ventlen (alltså dne ventil som manövreras av flottören), så finns det säkert någon här som kan berätta vilken reservdel du behöver köpa.
Ja, det var det jag misstänkte i andra hand. Därför bytte jag kolven eftersom den kan bli kass. Men såg inte några direkta fel på den som satt i så jag var inte förvånad att en ny inte hjälpte.T tergo skrev:
Jag har haft av hela inloppsventilen och rengjort den både där kolven sitter och där slangen kommer in. Kunde inte se att där var något skräp där ens innan jag rengjorde.Immobil skrev:
Vad jag kanske misstänker är där slangen kommer in nere i botten till höger. Tycker jag ser microbubblor komma därifrån när jag öppnar för vattnet. Ska göra lite mer test där och se om det kanske är där det läcker.
För nu när jag lyste med lampa så när flottören stänger för vattnet uppe i ventilen så ser jag inget mer vatten komma där.
Klicka här för att svara