Hej!

Är på besök hos svärmor i Frankrike och de har precis drabbats av ett stort läckage i radiatorsystemet från 40-talet. Systemet består av kopparrör som ligger i en sandbädd under den gjutna bottenplattan. Det är i avgreningen från stammen där läckaget uppstått. Den lokale rörmokaren har frilagt lite och försökt löda ihop läckaget men det gick inte alls och eftersom allt ligger i marken vet han inte hur han ska göra när han inte kommer åt underifrån. Han har nu gett upp och en ny lösning måste fram. Jag har själv ingen koll på dessa saker och undrar om det finns någon som har ett tips på en kostnadseffektiv lösning där man inte behöver bila upp hela huset? Finns det någon chans att det går att laga? Lagningen bör hålla i flertalet år men inte 20 år då hela huset kommer behöva en totalrenovering innan dess.
Bifogar två bilder nedan med bild före/efter lödning.

Mvh
Johan
 
  • Frilagda kopparrör i en sandbädd under betong, med ett bilnyckelknippe för storleksjämförelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med läckage i sandbädd, synliga skador och fukt, före lödning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gräva ur lite mer, sen kapa rören och löda dit en ny förgrening
 
Det är svårt /omöjligt att löda det där när det är vatten i röret.
Jag skulle försöka frilägga mer och skarva in ett riktigt T-rör, eller koppling.

Problemet är att det ligger nakna kopparrör utan isolering som skydd. Med tiden så ärgar de sönder. Jag skulle inte bli förvånad om det uppstår fler läckage framöver.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Stort tack för snabba svar! Verkar som ni är överens om att enda lösningen är att tömma vattnet, frilägga så mycket som går för att byta ut t-kopplingen. Som idag bara verkar vara ett manuellt pålött rör på stammen. Sen håller jag med analysen om att fler skador kommer uppstå med tiden på andra ställen.
 
Redigerat:
Ville bara avsluta detta ämna med att säga att en lite duktigare rörmokare kallades in. Frilade lite till runt för att precis som ni sa kapa den gamla kopplingen varpå en ny pressades på. Har nu hållit i alla fall ett par månader :)
 
  • Gilla
adamsj och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.