P
Hej,
Vi bor i ett hus från 2003 och har problem med toaletten. När man inte spolat på några timmar så har det kommit upp grumligt vatten som luktar mycket illa. Ibland även små avföringsrester.

Vattnet rinner snabbt ner när man spolar, så det är väl inte stopp?

Kan jag göra något eller är det kommunen jag ska gå på?

I flera toaletter?
Blir det nått i golvbrunnarna?
Vet en som hade liknande problem men det var i golvbrunnarna också.
Allt slutade med att avloppsbyte.

P
TheGame skrev:
I flera toaletter?
Blir det nått i golvbrunnarna?
Vet en som hade liknande problem men det var i golvbrunnarna också.
Allt slutade med att avloppsbyte.
Vi har en toalett på övervåningen också men inget där. Och avloppsvrunnen har jag inte märkt något ännu. Relativt nytt hus så känns konstigt att det skulle vara något fel på avloppet.

låter som att det är bakfall på avloppet, dvs istället för att avföring rinner i rören från huset backar de tillbaka när vinkeln på avloppet inte är korrekt. Känns inte lättfixat dock..
Om ni nyligen köpt huset bör de gå som dolt fel som säljarens försäkring får ta.

Så mycket bakfall kan det inte vara för att det skall komma upp i toaletten. Man får anta att avloppsrören går i golvet och toaletten är ju faktiskt över golvnivå.

Jag tror på ett stopp i avloppet så att man fyller rören helt enkelt och speciellt om det spolas i vaskar, bad och toaletter på andra våningen så kan det uppstå även om det ser ut att rinna ut fort i dessa toaletter för man fyller rören med vattnet helt enkelt.

Spolbil och eventuellt filma rören är vad jag tror behövs som första åtgärd.

Har du kollat så det inte är stopp i avluftningen?

P
Jörgen Ö skrev:
Har du kollat så det inte är stopp i avluftningen?
Nej det har jag inte gjort, hur gör jag det?

Om inte det löser något får jag nog köra tipset med VVS-firma som spolar.

Tobias Röös skrev:
Nej det har jag inte gjort, hur gör jag det?

Om inte det löser något får jag nog köra tipset med VVS-firma som spolar.
Avluftningen är det rör som oftast går upp på taket, som släpper sas luft in i systemet, för blir det vakum i avloppet
så blir det stopp.

Det är nog inte en vvs-firma i första hand du ska anlita om du har stopp i avloppen. Det finns speciella firmor som har spolbilar och om det skulle vis sig att det är ett generalfel så har dom i regel också möjlighet att filma rören.

P
roland53 skrev:
Det är nog inte en vvs-firma i första hand du ska anlita om du har stopp i avloppen. Det finns speciella firmor som har spolbilar och om det skulle vis sig att det är ett generalfel så har dom i regel också möjlighet att filma rören.
Jag tog hit en firma som kunde spola. Han trodde inte det var tätt för allt rann ner bra. Däremot var det en rejäl beläggning om man kollar ner i toalettstolen, alltså innanför det man kommer åt med toaborste. Jag trodde det var slitet men var en brun/svart beläggning. Med kniv lossade han några flagor, trodde det var det som gjorde lukt och partiklar. Vi bor på Gotland och det hårda vattnet gör tydligen sitt. Han rekommenderade nya toalettstolar.

Men jag tänkte på om det går att få bort beläggningen, finns det bra verktyg eller får jag försöka hitta på något smart att skrapa med?

När vi använde vacuumtoaletter på kryssningsbåtar så adderade vi myrsyra regelbundet för att motverka just beläggningar. (ca 1-2 cl/toa/vecka)
Lite annorlunda där dock, eftersom nedspolat står längre kvar i rören.

Jag vet inte om det är tillåtet att använda detta i Sverige m.a.p reningsverk mm. men kanske ett tips som kan kollas upp.

Jag tänker mig att det kanske finns något som i lagom dos kan doseras till spolvattentanken?

Finns kanske någon här på forat som kan tipsa om ytterligare produkt?

Prova med vanliga WC-tabletter till att börja med.

Blandningen diskmaskinstabletter och wc-rent brukar lösa det mesta tillsammans med kokande vatten

P
Bra tips. Ska köra WC-tablett och köpa något starkare medel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.