Hej
Vi har köpt en sommarstuga och där finns det en varmvattenberedare Hajdu Z50ESD.
På den står det att man ska testa säkerhetsventilen 4 - 5 ggr/år. Men hur gör man?
Ingen bruksanvisning, om jag surfar så hittar jag bara monteringsmanual.
En fråga till, hur tömmer man den inför vintern?
Detaljbild av anslutningarna på en Hajdu Z50ESD varmvattenberedare med säkerhetsventil, justeringsratt och kopplad trädgårdsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag har gjort är att skruva loss en skruv bredvid ratten till höger där man justerar värme, och släppt ut vatten i trädgårdsslangen bredvid säkerhetsventilen. Är det rätt, eller är det annat/mer att göra?
 
  • Gilla
Hetfield
  • Laddar…
Säkerhetsventilen öppnar man genom att vrida den svarta ratten motsols, vrider man tillräckligt långt så stänger den igen automatiskt.

Det får inte sitta någon typ av ventil/strypning/lock på säkerhetsventilen.
Säkerhetsventil med manuell svart ratt och felaktigt installerad "ballofix"-ventil markerad med rött kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ta bort ”ballofix”-ventilen omedelbart!


Edit: här har du montageanvisningen för säkerhetsventilen, där står även hur man motionerar den,
https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/514.pdf

Edit2: ändrat från medsols till motsols.
 
Redigerat:
Varför ska jag omedelbart ta bort balofixventilen? Det är anslutning till spillvatten där, så en slang ska kopplas där. En ventil behövs inte men är väl inte i vägen om den alltid är på?
 
O ollefisk skrev:
Varför ska jag omedelbart ta bort balofixventilen? Det är anslutning till spillvatten där, så en slang ska kopplas där. En ventil behövs inte men är väl inte i vägen om den alltid är på?
Finns det en kran så finns det en risk att den glöms blockerad. Då försvinner ju säkerhetsventilens funktion. Slangkopplingen kan du ju ha där ändå och kranen lär ju inte fylla nån funktion på det viset?
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
O ollefisk skrev:
Varför ska jag omedelbart ta bort balofixventilen? Det är anslutning till spillvatten där, så en slang ska kopplas där. En ventil behövs inte men är väl inte i vägen om den alltid är på?
Ballofixen sitter på säkerhetsventilens utgående anslutning, där få INGEN strypning/ventil/etc sitta.

Om säkerhetsventilens utlopp är blockerad så kan inte säkerhetsventilen göra sitt jobb, då finns risk att något på varmvattensidan går sönder när det blir högt tryck i systemet.

Högt tryck i systemet blir det tex när man fyllt hela varmvattenberedaren med kallt vatten och den håller på att värmas upp.

Ihop med kallvattenavstängningen till varmvattenberedaren så sitter det en backventil som säkerställer att det inte kan komma in något varmvatten i kallvattenledningarna (den vägen).
Backventiler ska även sitta i bla termostatblandare där varmt & kallt blandas innan avstängningen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ballofixen sitter på säkerhetsventilens utgående anslutning, där få INGEN strypning/ventil/etc sitta.

Om säkerhetsventilens utlopp är blockerad så kan inte säkerhetsventilen göra sitt jobb, då finns risk att något på varmvattensidan går sönder när det blir högt tryck i systemet.

Högt tryck i systemet blir det tex när man fyllt hela varmvattenberedaren med kallt vatten och den håller på att värmas upp.

Ihop med kallvattenavstängningen till varmvattenberedaren så sitter det en backventil som säkerställer att det inte kan komma in något varmvatten i kallvattenledningarna (den vägen).
Backventiler ska även sitta i bla termostatblandare där varmt & kallt blandas innan avstängningen.
OK, jag får få tag på lämplig adapter för att koppla in slangen direkt till spillröret.
Diagram över en vatteninstallation med beskrivningar av komponenter för anslutning till spillrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O ollefisk skrev:
OK, jag får få tag på lämplig adapter för att koppla in slangen direkt till spillröret.
[bild]
Den där manualen stämmer inte med verkligheten, på din bild ser man att säkerhetsventilen heter ”514”, i manualen heter den ”518”.

På din bild saknas den separata avtappningskranen som syns i manualen.

Spillröret från säkerhetsventilen bör avslutas strax ovanför ett avlopp som tex en golvbrunn, man ska enkelt kunna se om säkerhetsventilen börjar läcka, samtidigt så ska det inte kunna bli några fuktskador pga läckande säkerhetsventil.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den där manualen stämmer inte med verkligheten, på din bild ser man att säkerhetsventilen heter ”514”, i manualen heter den ”518”.

På din bild saknas den separata avtappningskranen som syns i manualen.

Spillröret från säkerhetsventilen bör avslutas strax ovanför ett avlopp som tex en golvbrunn, man ska enkelt kunna se om säkerhetsventilen börjar läcka, samtidigt så ska det inte kunna bli några fuktskador pga läckande säkerhetsventil.
Hm, förra ägaren var väldigt händig...
Är inte detta avtappningskranen?
Avtappningskran markerad med röd cirkel bredvid en justeringsskruv för värme.

En lapp som förra ägaren har skrivit så ska man skruva loss en liten skruv precis innan där man justerar värmen. Då tar det låååång tid...
 
Nej det där är kranen för inkommande kallvatten. Vrider du igen den så fyller den inte beredaren. Det sitter som sagt ingen regelrätt avtappning på den där. Vill man så kan man ju tappa ur med säkerhetsventilen. Blir ju samma grej, Ratten brukar gå att få att stå still lagom när den är öppen.
 
O ollefisk skrev:
Hm, förra ägaren var väldigt händig...
Är inte detta avtappningskranen?
[bild]

En lapp som förra ägaren har skrivit så ska man skruva loss en liten skruv precis innan där man justerar värmen. Då tar det låååång tid...
Den ratten du ringade in är som sagt kallvattenavstängningen till beredaren.

Säkerhetsventilen LK 514 har ett hack där ventilen stannar kvar i fullt öppet läge, om du kollar montageanvisningen som jag länkade till tidigare så står det i den hur man kan använda säkerhetsventilen som avtappningsventil, se saxat citat,
”Öppningsfunktionen i två steg gör det möjligt att utnyttja säkerhetsventilens utloppsledning vid avtappning av exempelvis en varmvattenberedare.”
 
  • Gilla
ollefisk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.