Hej,
Skaffat fritidshus och dags att vintra upp för första gången och helt novis. Så här ser det ut där brunnen är borrad. Slangen går sedan till en varmvattenberedare som sitter utomhus som endast går till utekök och utedusch.
Vad är tågordningen för att säkra detta inför vintern?
Sjukt tacksam för hjälp då jag inte får tag i förre ägaren :/
Skaffat fritidshus och dags att vintra upp för första gången och helt novis. Så här ser det ut där brunnen är borrad. Slangen går sedan till en varmvattenberedare som sitter utomhus som endast går till utekök och utedusch.
Vad är tågordningen för att säkra detta inför vintern?
Sjukt tacksam för hjälp då jag inte får tag i förre ägaren :/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Finns det ingen uppvärmning så i grova drag utifrån vad du skriver utan att sett det på plats:
* Först bryter du elen till VVB
* Sedan så spolar du varmvatten så att det bara kommer ljummet ur kranen
* Bryt elen till pumpen, jag skulle ta säkringen i elcentralen.
* Sedan öppnar du alla kranar, titta om det finns en tömningsventil, saknas den får du öppna säkerhetsventil på VVB genom att vrida den så den hamnar i öppet läge. Det är därför jag spolar tidigare så VVB bara har ljummet vatten och det inte kommer hett vatten ur säkerhetsventilen.
Jag förutsätter att det finna avlopp eller liknande så att tömningsventil/säkerhetsventil bara kan öppnas och vattnet kan rinna ut.
Och du får kontrollera så att hela systemet töms t.ex. att inga rör är dragna så att vattnet inte rinner ur dem, är det så kan man få blåsa ur systemet med luft.
* Sedan öppnar du alla kranar, titta om det finns en tömningsventil, saknas den får du öppna säkerhetsventil på VVB genom att vrida den så den hamnar i öppet läge. Det är därför jag spolar tidigare så VVB bara har ljummet vatten och det inte kommer hett vatten ur säkerhetsventilen.
Jag förutsätter att det finna avlopp eller liknande så att tömningsventil/säkerhetsventil bara kan öppnas och vattnet kan rinna ut.
Och du får kontrollera så att hela systemet töms t.ex. att inga rör är dragna så att vattnet inte rinner ur dem, är det så kan man få blåsa ur systemet med luft.
A AndersS skrev:Finns det ingen uppvärmning så i grova drag utifrån vad du skriver utan att sett det på plats:
Tack Anders! Fantastisk instruktion, blir att följa detta i helgen då frosten verkar komma tidigt i år!
Funkade fint! Tusen tack för hjälp Anders
Klicka här för att svara