995 läst ·
4 svar
995 läst
4 svar
Problem med avloppet
Har problem med avloppet i huset. Det började med att det rann efter dåligt i båda toaletterna duchen och tvättstugan. Ringde efter spolbil som spolade rören i tvättstugan och i röret till tvättstället på ena toaletten. Det blev inget bättre av det. Provade att ta lös vattenlåset i tvättstugan och då funkade allt. Ringde en rörmokare som filmade och såg att det är bakfall 2,5 meter in i röret både i ena toaletten och i tvättstugan. Om jag förstod det rätt så är det i markröret som ligger nedgrävt under huset. Men han tyckte inte att det var så farligt att det borde orsaka problemet. Han kunde inte förstå vad som är fel. Vi har en duch i ekonomi delen som det inte heller rann efter i så han pillade lös pluggen där i brunnen och spolade lite vatten och plötsligt sörpla det till i den brunnen och man hörde hur det blåste ur avloppet i tvättstugan som ligger intill. Vi satte i vattenlås och pluggar i alla avlopp och slog på fem kranar samtidigt och allt rann undan fint. Nu är det problem igen. Spolade i toan i badrummet men det ville inte rinna iväg. Så jag tog lös vattenlåset i duchen och då hörde jag hur vattnet rusade iväg i röret. Rörmokaren kommer hit någon dag i veckan för att fortsätta felsökning. Någon som haft liknande problem?
Den sitter på vinden. Har bytt ventilen till den. Rörmokarn ska filma genom rensröret i garaget. En teori är att tjälen kan ha tryckt lös det från stammen så det rasar in sand. Men jag vet inte. Vi har ju haft problem en månad nu och det har varit en varm höst.
Rörmokaren har filmat genom rensröret och ut mot servisledning och såg inget fel. Vattnet rann på där. Han provade fylla handfatet i badrummet och släppte iväg det samtidigt som han spolade i toan och det bubblade på som tusan i dusch avloppet. Då sprang han upp på vinden och tog bort vacuumventilen och provade samma procedur igen. Den här gången utan bubbel i avloppet och allt rann undan fint. Han sa att en vacuumventil blir fel i vårat system. Vi skulle prova så här under helgen men redan samma kväll var vi tvungna att rycka vattenlåset i duschen för att det skulle rinna undan. Kom sedan att tänka på att jag läst nånstans om under/övertryck i ventilation och att det kan påverka avloppet. Det låter otroligt och långsökt men vi har en fläkt på frånluften som man kan starta på köksfläkten och det blir ganska ordentligt sug med den. Den hade vi igång sist det svämmade i duschen. Efter det har vi inte slagit på den förrän efter dusch och det har inte svämmat efter det. Toaletterna och alla andra avlopp funkar nu också. Har snart funkat en vecka. Skulle vilja dra ut avluftningen genom taket men nu hann det ju bli vinter och kallt. Törs man ha den öppen på kallvinden till i vår?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blir ingen hitt att leda upp varm fuktig luft på vinden, särskilt inte under vintern.T Tonik skrev:Rörmokaren har filmat genom rensröret och ut mot servisledning och såg inget fel. Vattnet rann på där. Han provade fylla handfatet i badrummet och släppte iväg det samtidigt som han spolade i toan och det bubblade på som tusan i dusch avloppet. Då sprang han upp på vinden och tog bort vacuumventilen och provade samma procedur igen. Den här gången utan bubbel i avloppet och allt rann undan fint. Han sa att en vacuumventil blir fel i vårat system. Vi skulle prova så här under helgen men redan samma kväll var vi tvungna att rycka vattenlåset i duschen för att det skulle rinna undan. Kom sedan att tänka på att jag läst nånstans om under/övertryck i ventilation och att det kan påverka avloppet. Det låter otroligt och långsökt men vi har en fläkt på frånluften som man kan starta på köksfläkten och det blir ganska ordentligt sug med den. Den hade vi igång sist det svämmade i duschen. Efter det har vi inte slagit på den förrän efter dusch och det har inte svämmat efter det. Toaletterna och alla andra avlopp funkar nu också. Har snart funkat en vecka. Skulle vilja dra ut avluftningen genom taket men nu hann det ju bli vinter och kallt. Törs man ha den öppen på kallvinden till i vår?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden