Jag behöver grena av radiatorsystemet till en golvvärmefördelare.
Tänkte montera ett t-rör precis vid växlaren men jag vet inte vilka delar jag behöver.

Jag har ventilerna på bild som benämns DN20, men fabrikat på dessa är okänt.
Idag är det 20 mm koppar anslutet med klämringskoppling.
Muttern har jag kvar men jag behöver nya klämringar och nya rör.
Någon som vet vilken sort jag ska ha?
Passar 22 mm kopparrör ?
Värmesystemkomponenter med DN20 ventil, klämringskoppling, och kopparledningar mot en växlarinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ventiler och kopplingar för radiatorsystem anslutna till golvvärmefördelare, behov av klämringar och rör.
Krilleman
Ska det gamla röret användas eller demonterar du det helt och börjar om från början?

På denna ventilen kan du ansluta vad som helst med lekande mutter DN20 + planpackning.

Tänkvärt är dock att vissa av dessa ventiler är en dimension större än den listas som. Mät ytterdiametern på gängan för att vara säker.

Ca 27mm eller ca 33mm?

Bekräfta!

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Ska det gamla röret användas eller demonterar du det helt och börjar om från början?

På denna ventilen kan du ansluta vad som helst med lekande mutter DN20 + planpackning.

Tänkvärt är dock att vissa av dessa ventiler är en dimension större än den listas som. Mät ytterdiametern på gängan för att vara säker.

Ca 27mm eller ca 33mm?

Bekräfta!
Diameter på gängan är 27 mm.
Röda streck i bilden visar var jag ska ha t-röret.
Uppåt går befintligt rör till radiatorsystem och neråt blivande rör till golvvärmeshunt.
Tar tacksamt emot förslag på hur du hade gjort och även vilka delar och rörtyp/dimension (pex/pal/koppar) jag behöver fram till LK shunt med optiflow ventil.

Kopparledningar med markeringar för installation av T-rör för anslutning till golvvärmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.