Vi har köpt ett hus för två månader sedan med egen vattenbrun ( borrat brunn). Några dagar efter flytten öppnade vi kranen och det är inget vatten. När vi tittade närmare så är det motorskyd som bryter av, när vi satt på igen så funkar det igen. Det börjar hända oftare och sedan händer det var tredje dag exakt samma tidpunkt. Vi kontaktade Callidus vattenfilter som gamla ägaren tipsade om att de brukar göra service i brunnen. När de undersökte felen har de gjort manuellt backspolning för att kolla vart problemet ligger, och bryter motorskyd av 3 gånger var 10:e minut. Han som arbetade stängde av automat vattenfilter och bedömt att det kräver stor mängd av vatten för att det ska ske backspolning i filter systemt och han tycker att vi har vattenprist som leder till problemet, även nämnde han att vi har låg tycker i hydrofor som kan också leda till problem med vattenpump. Efter det han gjorde blev det värre. Då började det bryter av varje gång vi använder vatten mer än två minuter om vi använder vatten i köket eller annat spelar det inte stor roll. Vi har försökt söka problemet och titta närmare på videon som visar hur kan man fixa.
Vi har tittat på hur man kan fixa tryck i hydrofor och försökte fixa det men vi kunde inte nå upp rekommenat tryck på 4,5 efter detta har vi fått lite förändring att motorskyd bryter av efter 5 sekunder. Vi sitter på pumpen fungerar i 5 sekunder pumpa i lite vatten till hydrofor och bryter av, men vatten håller lite längre tid i kranen om vi inte duchar så håller den några timmar men riner svagt. Även har vi bytt ut strömbrytare och det är samma. Nu har vi nästan inget vatten hemma vi kan inte duscha eller sätter på disk/ tvätt maskin . Vi har frågat säljaren om du känner till problemet vilket de inte erkännde.
Vad kan ni tipsa oss att göra
Vi har tittat på hur man kan fixa tryck i hydrofor och försökte fixa det men vi kunde inte nå upp rekommenat tryck på 4,5 efter detta har vi fått lite förändring att motorskyd bryter av efter 5 sekunder. Vi sitter på pumpen fungerar i 5 sekunder pumpa i lite vatten till hydrofor och bryter av, men vatten håller lite längre tid i kranen om vi inte duchar så håller den några timmar men riner svagt. Även har vi bytt ut strömbrytare och det är samma. Nu har vi nästan inget vatten hemma vi kan inte duscha eller sätter på disk/ tvätt maskin . Vi har frågat säljaren om du känner till problemet vilket de inte erkännde.
Vad kan ni tipsa oss att göra
Det mest troliga är att pumpen är dålig. Antingen att den går tungt invändigt eller att lindningarna är dåliga.
Det kan vara motorskyddet som är fel på, att det löser ut för en för liten ström. Men det är inte så vanligt.
För att veta måste man mäta strömförbrukningen av pumpen, eller mäta resistansen i lindningarna.
Kontakta någon som har kunskap om både det elektriska och vvs.
Det kan vara motorskyddet som är fel på, att det löser ut för en för liten ström. Men det är inte så vanligt.
För att veta måste man mäta strömförbrukningen av pumpen, eller mäta resistansen i lindningarna.
Kontakta någon som har kunskap om både det elektriska och vvs.
Vi är helt nya i detta, vet ej vad är för pump och inte gamla ägaren heller. De informationen vi har fått att brunnen är 45m djupt. Kan det beror på att hydrofor inte har rätt tryck?T topmount skrev:
Klicka här för att svara
