4 725 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Airstar värmeväxlare
Är det någon som vet något om airstars värmeväxlare?
Jag har ett radhus i Umeå med direkt el och frånluftsventilation,har funderat på luftvärmepump men har inte särskilt öppen planlösning.
Kolla den här adressen och tala om vad ni tror.
www.airstar.se
Jag har ett radhus i Umeå med direkt el och frånluftsventilation,har funderat på luftvärmepump men har inte särskilt öppen planlösning.
Kolla den här adressen och tala om vad ni tror.
www.airstar.se
Vi har haft Airstar i ett år nu. Vi har det i badrummet, där det är suveränt, och i sovrummet. En nackdel är att det låter en del om den. Det gör inget i badrummet, men tog ett tag att vänja sig vid i sovrummet.
Eftersom vi håller på att bygga om hela huset är det ännu svårt att se vad det sparar i värmekostnad, elförbrukningen har ändå minskat. ;D
Eftersom vi håller på att bygga om hela huset är det ännu svårt att se vad det sparar i värmekostnad, elförbrukningen har ändå minskat. ;D
Anli,
vad har du för hus? Trä eller lättbetong? Har du "lådorna" i väggarna, eller står de framför väggen. Har just varit i Sundsvall och tittat på Airstar och tyckte att den är tystgående. Kör du de som element eller bara ventilation eller både och?
Varför har du installerat de?
vad har du för hus? Trä eller lättbetong? Har du "lådorna" i väggarna, eller står de framför väggen. Har just varit i Sundsvall och tittat på Airstar och tyckte att den är tystgående. Kör du de som element eller bara ventilation eller både och?
Varför har du installerat de?
Vi har lådorna monterade i väggen. Vi bygger ut och tilläggsisolerar vårt hus. I stället för att endast ha direktverkande el, som vi hade förut, har vi testat att sätta in Airstar i badrum och sovrum = nybyggnadsdelen. Meningen är att vi ska ha det som värmekälla. Ventilationen får vi på köpet. Vi bor i mellansverige, och förra vintern klarade vi oss med Airstar som enda värmekälla i dessa rum. I resten av huset har vi satt in luft/luft värmeväxlare och så har vi kvar ett par vanliga element. För säkerhets skull har vi dragit el så det går att sätta in vanliga element i bad o sovrum.
Min man tycker inte att ventilatorn låter för mycket. Det tyckte inte jag heller när vi lyssnade på den på mässan. Men ligger man på natten och det är tyst överallt, så hörs den. Men man vänjer sig vid det mesta, och det går kanske lättare om man dessutom sparar el.
Min man tycker inte att ventilatorn låter för mycket. Det tyckte inte jag heller när vi lyssnade på den på mässan. Men ligger man på natten och det är tyst överallt, så hörs den. Men man vänjer sig vid det mesta, och det går kanske lättare om man dessutom sparar el.
Klicka här för att svara