Mina föräldrar har en 1 1/2 plans villa med luftburen värme.Dom bränner ca. 35000 Kwh per år.
Vad ska dom göra för att minska elnotan?
Dom funderar på en luftvärmepump.
Kan det fungera med deras nuvarande värmesystem?

Jag vill bara lägga till att dom inte har någon värme-återvining på sitt värmesystem

Jag tror ett luftvärmepumpsaggregat är rätt, de går att få gjorda efter ritning, så det blir enkelt att byta ut det gamla, se www.alig.se t.ex.

Enligt byggnormen måste du ha återvinning ifall du gör av med ex antal kWh eller nåt sånt. Kanske bör de satsa på återvinningsaggregat i första hand!? S k FTX ventilation.

Själv har jag luftburen elvärme med återvinning. Återvinningsaggregatet återvinner frånluften och ger energi till tilluften som sen ventilerar huset.

För värmen har jag ett separat luftvärmeaggregat som värmar tilluften efter behov.

När vi köpte huset hade förra ägarna en årsförbrukning inkl vatten och hushållsel på 19 000 kWh.

Vi började faktiskt med att sätta in en luftvärmepump efter som jag själv är i den branschen. Idag har vi 14 000 kWh i årsförbrukning!

Tyvärr finns nackdelar med luftvärmepump. D v s dels ger den sämre effekt ju kallare det blir ute (alltså tvärtemot vad man vill ha) samt att den är beroende av öppenplanlösning. Du kan inte stänga till rum etc för då tar sig ej värmen in där. Eftersom de har luftburen värme så kan man inte bara spetsa vissa rum vid behov utan man värmer hela huset samtidigt liksom.

Men visst fungerar det bra om man har förutsättningar! Helst inga småbarn osv som behöver stängda dörrar.

Mitt råd är alltså att först investera i FTX

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.