920 läst ·
2 svar
920 läst
2 svar
Luft-Vatten VP
Hej,
Vi bor i en 1½ plans villa på 190kvm i södra Sverige, och har idag en total elförbrukning på ~30000kWh. Uppvärmningen sker med elpatron till vattenburen golvvärme, och en liten frånluftsvärmepump.
Luft-luft VP är tyvärr uteslutet, då jag är allergisk mot fläktljud inomhus.
Funderar i stället på att installera en luft-vatten VP och koppla in den på returledningen strax innan elpatronen.
Siktar idag på en anläggning för ~8-10kW som kostar max ~60000 att installera. Bör ge en besparing på ~8000kWh/år, dvs pay-back efter ~7år. Låter det vettigt och/eller rimligt?
Finns det några tillverkare som ni rekommederar?
Kanske någon som har scroll-kompressorer (alltså inte den "gamla" kolv-tekniken). Kanske någon med låg ljudnivå på utedelen.
/Bjärredbon
Låter ju rimligt. Fundera på att skaffa en acktank att mata både din frånluftsvärmepump och den nya luft/vatten till. Där kan du ta ut både radiatorvatten och vv till en beredare som toppar upp till 60 grader. Jag har kolla på en burk på www.euronom.se. De har också en luft/vatten VP som ser ok ut.
Jag har själv en Bentone/CTC EcoAir och den fungerar mycket bra.
CTC Luft/Vatten VP är en av de absolut största tillverkarna av denna typ av värmepump och har scrollkompresoor på både modell 5,9 och 7,9 (vilket förmodligen är lämplig storlek för dig).
CTC Luft/Vatten VP är en av de absolut största tillverkarna av denna typ av värmepump och har scrollkompresoor på både modell 5,9 och 7,9 (vilket förmodligen är lämplig storlek för dig).
Klicka här för att svara