Hej!

Jag har planer på att byta ut min gamla elpanna tille n modern värmepump.

Jag håller på med en utbyggnad av huset just nu, så jag är lite osäker på den blivande årsförbrukningen, men den borde hamna på cirka 20000 kwh exklusive hushållsel.

Jag har funderat på en luft/vatten värmepump istället för de ganska mycket dyrare bergvärmepumparna.
Tror det med min elforbrukning blir svårt att få ekonomi i en begvärmepump. Vad tror ni?

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av t.ex IVT Optima eller Nibe Fighter 2010?

Hur ärdet med ljudet från dessa anläggningar? Stör det mycket?

/Jonas

Jag befinner mig i en liknande situation. Sommartid tänkte jag dessutom använda VPn för att värma en pool.

Tittar på just de två modellerna som du också nämner, och det ser faktiskt ut som de låter en del. 44dBa på 5 meters håll hörs mer än vad man vill.

Ett alternativ är CTC Eco Air 5.9/7.9 som har scroll-kompressor. Har inte hittat någon ljud-siffra, men den borde vara tystare än Nibe/IVT.

En outsider kan vara http://www.stiebel-eltron.se/ som bara behöver in-sug/ut-blås - resten kan gömmas i källaren. Sänker potentiellt ljudnivån mycket eftersom man kan ha rören kopplade till "diken" så att det mesta av ljudet riktas uppåt.

Det gäller att hitta en hörna av huset som inte vetter mot varken egen eller grannes sovrum/altan. Det blir knivigt! Hör för säkerhets skull med miljönämnden i din kommun, så att det inte blir något tråkigt efterspel. Det finns riktlinjer för ljudvolym vid tomtgräns, men jag kommer inte ihåg siffran. 45dbA?

Vilken effekt siktar du på - 7.5/7.9kW?

Hej!

Jag har inte riktigt kommit så långt att jag börjat titta mer exakt på olika effekter.

Jag vet som sagt inte vad min årsförbrukning blir efter att jag utökat huset med ytterligare 60 kvm...

Tackar för tipsen... Ska genast kolla in de andra modellerna du nämnde.

/Jonas

Hej

Det finns en tidigare tråd om detta...

Generellt sett så tror jag att snålheten bedrar visheten om man har vattenburen värme och inte kör på berg- eller markvärme.

En kompis till mig satsade på luft / vatten men ångrar detta dyrt på grund av skroten som står utanför. Låter mycket (på natten) och ser taskig ut.

Eftersom man oftast får samma totalekonomi på investeringen vilket man än tar (luft / vatten alt bergvärme) så skulle jag satsa på bergvärme (vilket jag också gjort).

Ju större kåk (= större värmebehov) - desto mer fördelaktigt med bergvärme.

Där jag tror en uteluftdel passar bäst är när man har direktel och vill köra luft / luft.

Problemet är att hur jag än räknar på bergvärme så blir det bara dyrare än det jag har nu eftersom investeringen är så pass stor, och jag har så pass låg förbrukning.

Om man ska satsa på bergvärme så hamnar ju notan på cirka 120000 - 140000, och det kan jag nog inte räkna hem under utrustningens livslängd...

Har Du tittat på en Comfortzone? Ger lika mkt som en bergvärmepump i utbyte men kostar hälften och när Du bygger nu kan Du ju lika gärna stoppa dit ventilationsystemet som krävs....

Men du kan ju inte gärna jämföra en frånlufts-VP med en berg-, mark-, eller luft/vatten-VP.
Den förstnämnda ser "bara" till att du inte förlorar energi vid mekanisk ventilation, de andra TILLFÖR energi från någon lämplig källa.

Och så en fråga till er visa:
Om man tror att huset kommer att dra 28000 kWh i sydvästra Skåne (190kvm i två plan), vilken effekt tror ni man ska ha på VP:n - 6, 8 eller 10? Endast ett fåtal dagar under -10, oftast runt 0 vintertid...

/Peter

Bjarredsbon skrev:
Men du kan ju inte gärna jämföra en frånlufts-VP med en berg-, mark-, eller luft/vatten-VP.
Den förstnämnda ser "bara" till att du inte förlorar energi vid mekanisk ventilation, de andra TILLFÖR energi från någon lämplig källa.
Det beror väl på hur mycket energi FVPn kan plocka ut. Man tar ju in luft i huset med en viss temperatur. Om temperaturen sedan är lägre när man släpper ut den så har man ju hämtat energin från samma källa som luft/vatten-VPn gör.

Japp, där får jag nog korrigera mig. Var lite fastlåst i hur min egna Nibe-VP fungerar. Där får man inte ner luften mer än till 5 grader eller så, och det hjälper ju inte ett jota på vintern (eftersom det är kallare ute..)

Med en luft/vatten-VP har man en intjäningsfaktor på ~2.0 vid -10 och ~2.5 vid 0 (50 graders vatten). Nånting säger mig att effekten inte blir lika stor för ConfortZone? (Rätta mig gärna igen!)

/Peter

Problemet med kombinationen Comfortzone och självdragshus är att man inför en stor osäkerhet i ekvationen: Man börjar pumpa stora mängder luft genom huset!

Det är rimligt att anta att man i snitt under året avservärt ökar luftombytet, dvs en minuspost på värmekontot. Eftersom det är nästan omöjligt att veta hur stort självdraget är innan man installerar pumpen är det svårt att veta hur stor vinsten blir.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.