1 365 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Mekanisk ventilations ljudnivåer
Hej alla byggare!
Jag håller på att planerar ett hus på Åland i Finland och förutom att jag tycker att det är en djungel rent generellt ;D så funderar jag nu lite extra på ventilationsutrustningen.
Jag har fått ett pris från den husfirma som jag tänker ta huset från på ett paket med följande komponenter:
1 st Jordvärmepump http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210.htm Nibe Fighter 1210 (1215 i Sverige?)
1 st Mekanisk ventilations enhet http://www.meptek.fi/page112.phtml ILTO - 400
1 st extra boiler
ventilations enheten skall kopplas till jordvärmepumpens värmeväxlare så att all energi värmer det cirkulerande vattnet.
För detta så skulle jag få betala 10500 dvs ~ 100k SEK. Är detta ett bra pris? Detta skall vara med installation + inkörning v systemet.
Sen så undrar jag hur det står till med mekanisk ventilation:

Jag håller på att planerar ett hus på Åland i Finland och förutom att jag tycker att det är en djungel rent generellt ;D så funderar jag nu lite extra på ventilationsutrustningen.
Jag har fått ett pris från den husfirma som jag tänker ta huset från på ett paket med följande komponenter:
1 st Jordvärmepump http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/F1210.htm Nibe Fighter 1210 (1215 i Sverige?)
1 st Mekanisk ventilations enhet http://www.meptek.fi/page112.phtml ILTO - 400
1 st extra boiler
ventilations enheten skall kopplas till jordvärmepumpens värmeväxlare så att all energi värmer det cirkulerande vattnet.
För detta så skulle jag få betala 10500 dvs ~ 100k SEK. Är detta ett bra pris? Detta skall vara med installation + inkörning v systemet.
Sen så undrar jag hur det står till med mekanisk ventilation:
- Måste man ha ventilations kanaler till alla rum?
- Hörs ventilationen högt? ILTO - 400 ska ha ljuddämpare, men ändå? Jag vill inte ha ett irriterande ljud i sovrummet där man ska sova t.ex.
Vi har en LTR-3 från www.enervent.fi med värmeåtervinning. Visst låter den, seciellt om man kör på fullfart. Viktigast är att du monterar burkar som låter så att stomljud minimeras, dvs montera på tjock bergull, eller häng i gummistroppar. Detta tänker oftast inte vanliga VVSare på 
Vi har ventiler i stort sett alla rum. Inblås i sovrum och utsug i andra rum. Speciellt skall du tänka på utsug i fuktiga rum, badrum och vindfång (våta kläder). En bra VVS-planerare skall kunna hjäpa dig med detta.
Vilken husfirma pratar vi om?
Vi har ventiler i stort sett alla rum. Inblås i sovrum och utsug i andra rum. Speciellt skall du tänka på utsug i fuktiga rum, badrum och vindfång (våta kläder). En bra VVS-planerare skall kunna hjäpa dig med detta.
Vilken husfirma pratar vi om?
Tack för informationen, jo jag ska träffa en VVS Planerare idag faktiskt. 
Det vore också intressant att veta om utsug låter mindre än utblås? Och hur påverkas ljudet av olika dimensioner på ventilations kanalerna?
Jag planerar att bygga ett hus från Jukka-Talo.
Det vore också intressant att veta om utsug låter mindre än utblås? Och hur påverkas ljudet av olika dimensioner på ventilations kanalerna?
Jag planerar att bygga ett hus från Jukka-Talo.
Rent subjektivt så tycker jag att utblås susar litet mera in insuget. Vår fläkt har fartreglage 1..4 och på 2-an så är det knappt märkbart.
Jag antar att Jukka anlitar en lokal VVSare ändå så då är det honom du skall fråga. Be gärna om referenser, dvs om du kan få fara och "lyssna" hos ngn. Om du störs av ljudet så installera klocka som kör fullfart på dagen då du är på jobb och drar ned till natten
Viktigt ör även att ventilationen är tillräcklig. Ifall jag minns rätt så klarade vårt gränsen med råge i läge 3
PS. Om du inte noterade det så är även jag på Åland
Jag antar att Jukka anlitar en lokal VVSare ändå så då är det honom du skall fråga. Be gärna om referenser, dvs om du kan få fara och "lyssna" hos ngn. Om du störs av ljudet så installera klocka som kör fullfart på dagen då du är på jobb och drar ned till natten
Viktigt ör även att ventilationen är tillräcklig. Ifall jag minns rätt så klarade vårt gränsen med råge i läge 3
PS. Om du inte noterade det så är även jag på Åland
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden