2 255 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Importera täljstensugn?
Det har tidigare diskuterats en del om att köpa täljstensugnar direkt från Finland här på forumet.
Vi hade en mycket intressant tråd där "pack" hade köpt sin direkt från Finland genom en kontakt i stan som han beskrev det.
Det verkar som att man kan tjäna ganska mycket pengar på just dessa importer ;D
Är därför angelägen om att få mer information av de med dessa erfarenheter för att lägga lite mer kunskap i ämnet i min påse innan jag gör slag i saken
Gärna detaljerad information
Vi hade en mycket intressant tråd där "pack" hade köpt sin direkt från Finland genom en kontakt i stan som han beskrev det.
Det verkar som att man kan tjäna ganska mycket pengar på just dessa importer ;D
Är därför angelägen om att få mer information av de med dessa erfarenheter för att lägga lite mer kunskap i ämnet i min påse innan jag gör slag i saken
Gärna detaljerad information
Har tyvärr ingen detaljerad info att meddela annat än att en på jobbet har "importerat" sin "tulikivi" från finland och tjänat en hacka på det (ganska stor), men några mer detaljer får man inte.
Det finns med andra ord pengar att tjäna för de som orkar med att ringa, fixa och ordna......
Det finns med andra ord pengar att tjäna för de som orkar med att ringa, fixa och ordna......
Vad jag kan förstå så är problemet att ugnen skall monteras av en licensierad ugnsmontör för att garantierna skall gälla.
Garantierna står tillverkaren för. Alltså borde jag kunna köpa ugnen från Finland och anlita lokal förmåga till monteringen, eller?
Har varit i kontakt med K-Rauta i Luleå (väntar för övrigt offert från dem på olika alternativ).
De påstod att de nästan aldrig säljer ugn utan montering. Observera "nästan" aldrig. Alltså kan man gör adet själv om man är införstådd med att inga garantier gäller. K-Rauta påstod även att det sällan eller aldrig händer någonting som garantierna täcker ändå!! Det som kan hända är att en sten spricker eller dylikt vilket beror på vårdslös eldning (för kraftigt vedinlägg). De rekommenderar max 1 kg ved per 100 kg sten.
Alltså borde man om man är någorlunda händig och intresserad kunna montera sin ugn själv. Eftersom det inte kan hända någonting!!??
Eller är det dumt att chansa här kanske? Vad vet jag?
Garantierna står tillverkaren för. Alltså borde jag kunna köpa ugnen från Finland och anlita lokal förmåga till monteringen, eller?
Har varit i kontakt med K-Rauta i Luleå (väntar för övrigt offert från dem på olika alternativ).
De påstod att de nästan aldrig säljer ugn utan montering. Observera "nästan" aldrig. Alltså kan man gör adet själv om man är införstådd med att inga garantier gäller. K-Rauta påstod även att det sällan eller aldrig händer någonting som garantierna täcker ändå!! Det som kan hända är att en sten spricker eller dylikt vilket beror på vårdslös eldning (för kraftigt vedinlägg). De rekommenderar max 1 kg ved per 100 kg sten.
Alltså borde man om man är någorlunda händig och intresserad kunna montera sin ugn själv. Eftersom det inte kan hända någonting!!??
Eller är det dumt att chansa här kanske? Vad vet jag?
Snackade med en ovanligt frispråkig återförsäljare av eldstäder igår. Vi kom in på det faktum att det går att importera ugnar från Finland. Han sade att det går alldeles utmärkt. Dock skall man se upp med att sotaren faktiskt kan underkänna hela installationen. Alla eldstäder skall nämligen vara av Sitac "typade" i sverige. Är således sotaren uppmärksam kan han alltså vägra skriva ut godkännande!!! Inte så kul att stå där med en dyr investering som inte får användas liksom 
Men har man tur så kan man defenitivt tjäna en rejäl hacka på import då det egentligen är precis samma ugn.
Men har man tur så kan man defenitivt tjäna en rejäl hacka på import då det egentligen är precis samma ugn.
Klicka här för att svara