1 264 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Pellets-system
Tjena!
Jag tänkte bygga ett pelletssystem i vårt nybyggda (snart) hus. Vi skall använda pellets som huvudsaklig värmekälla och undrar nu : Vilken pelletspanna resp brännare skall jag köpa? Någon som har bra tips?
Var kan jag hitta billig pellets? :
mvh
Anders
Jag tänkte bygga ett pelletssystem i vårt nybyggda (snart) hus. Vi skall använda pellets som huvudsaklig värmekälla och undrar nu : Vilken pelletspanna resp brännare skall jag köpa? Någon som har bra tips?
Var kan jag hitta billig pellets? :
mvh
Anders
Euronom kanske? www.euronom.se
När jag var ung (yngre?) körde vi vår panna (kommer inte ihåg vilket fabrikat) mestadels med pellets men med en extra modul (?) kunde vi också använda sågspån av torr och fin kvalitet. Detta lönade sig på sommaren när det inte gick åt så mycket för att värma upp huset utan mest för att duscha.
Vi hade fördelen att bo ganska nära två sågverk. Krävdes ju mer jobb av hela familjen eftersom man var tvungen att kontrollera att spånen inte klumpade ihop sig.
När jag var ung (yngre?) körde vi vår panna (kommer inte ihåg vilket fabrikat) mestadels med pellets men med en extra modul (?) kunde vi också använda sågspån av torr och fin kvalitet. Detta lönade sig på sommaren när det inte gick åt så mycket för att värma upp huset utan mest för att duscha.
Vi hade fördelen att bo ganska nära två sågverk. Krävdes ju mer jobb av hela familjen eftersom man var tvungen att kontrollera att spånen inte klumpade ihop sig.
Kolla på Äfabs hemsida. De har en ny rapport med tester av olika typer av brännare i olika typer av pannor. Jag skulle nog välja en vedpanna (eller Baxi Bonus), ackumulatortank på 500 liter och en Bionabrännare om jag skulle skaffa ett pelletssystem.
Länk till Äfab finns på min www.
Länk till Äfab finns på min www.
Tack för tips!
Jag ska kolla upp det ni har nämnt.
//Anders
Jag ska kolla upp det ni har nämnt.
//Anders
Vi ska alldeles strax göra vår beställning på en panna och accumulator tankar samt brännare från telluspannan ( http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_1.asp?VisaSida=2 )
De använder en pellets brännare från Ecotec
Orsaken att vi valde denna tillverkare var att vi vill även kunna elda med ved.
denna panna var den enklaste att växla mellan pellets och ved samt den med största brännkmammaren för veden och högsta verkningsgraden av all vi kunde hitta.
De använder en pellets brännare från Ecotec
Orsaken att vi valde denna tillverkare var att vi vill även kunna elda med ved.
denna panna var den enklaste att växla mellan pellets och ved samt den med största brännkmammaren för veden och högsta verkningsgraden av all vi kunde hitta.
Tack för DET tipset, det är exakt de möjligheterna med ved, pellets och spannmål jag letat efter!
Vilken panna har du tänkt köpa och vad kostar den ungefär?
mvh
Anders

Vilken panna har du tänkt köpa och vad kostar den ungefär?
mvh
Anders
Kollade upp vad det skulle kosta med pelletspanna inkl brännare för ett halvår sedan när vi var spekulanter på ett hus. Effectapannan med 2 st elpatroner á 6 kW inkl brännare skulle gå loss på 36 tkr. Bra pris i jämförelse var det då iaf...
Klicka här för att svara