En god vän till mej installerade en värmepump i en gammal av styckad 1850-talsgård för cirka 7-8 år sedan. Oljan hade blivit så dyr då tyckte han (Tank på vad den kostar idag.) Så han tog och slängde ut oljepannan ur källaren och la ner slang i hela tomten och satte in en stor pump i stället. Då var huset helt friskt och såg bra ut. Jag var själv då nere under de delar som hade krypgrund för att hjälpa honom byta en avlopps muff strax innan.

Nu i helgen var jag och hälsa på. Han klagande over att det hade börjat lukta så förbenat i källaren. Jag frågade om det inte var dags dränera om. Nä, sa han det går ju inte, vi var tvugna att lägga slangen till värmepunpen så nära huset för att få plats…

I källaren luktade det verkligen mögel! Vi öppnade upp till krypgrunden. DVS flyttade 4 tonårsungars alla leksaker från barndomen. Det var ingen kul syn.
Mögliga nallar och docker. I själva trossbotten var det också katastrof. Mögel röta och två större svampmycel ansamlingar som nu ska skickas på analys. Vidare var det fukt upp i flera bjälkar som ingång i det gamla korsvirket.

Därför…

Tänk på att kompensera det värmebortfall som sker i tex en källare när man tar bort en oljepanna. Detta kan bli rätt mycket. Tänk på att en källare med en gammal panna läcker en hel del och ofta är det varmaste rummet i hela huset.

Dränera samtidig som man lägger ner VP-slang.

Byter man värmesystem inspektera minst en gång i halvåret.

Har du en äldre källare där det stått en oljepanna/tank använd inte detta utrymme för förvaring av saker i organiskt material (Tex i kartonger.)

mvh plexi

IVT rekommenderar sina köpare att investera i ett element i källaren där pannan stått. Ditt inlägg tyder på att det finns andra skäl än enbart att få sälja lite till ..

Ett annat sätt ör att komplettera radiatorkretsen med en lite ackumulator 100-150 liter med ingen isolering och placera denna i pannrummet. Acken ger längre gångtid (bra med färre starter) och värmer dessutom

Lägg slingorna inte närmare huset än 4 meter

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.