8 626 läst ·
6 svar
9k läst
6 svar
Störande ljud från ventilation
Jag bor i ett 1 1/2 plans Borohus från 1990 som värms upp med hjälp av luftburen elvärme+ värmeväxlare.
ACJ agregatet sitter i tvättstuga/grov entré.
ACF minimaster sitter i köket.
Jag tycker att ljudnivån är för hög i köket och funderar på att flytta alt. köpa nytt agregat till tvättstuga eller vind.
Bjälklaget mellan våningarna är oisolerat och sprider resonansljud från ventilationskanalerna som finns lite överallt i golvet och utmed kattvinden. (ljudet kommer från golvet, ej ur ventilerna)
Jag har bytt bägge motorerna i ACF-en, utan positivt
resultat. Genom att stänga ner dom olika fläktarna har jag kommit fram till att det är motorerna i värmeväxlarpaketet (ACF) som sprider mest ljud till övervåningen (sovrummet..).
Är det någon som har samma problem eller har något tips för att minska oljudet? En flytt av minimastern minskar ju inte oljudet i rören eller?
ACJ agregatet sitter i tvättstuga/grov entré.
ACF minimaster sitter i köket.
Jag tycker att ljudnivån är för hög i köket och funderar på att flytta alt. köpa nytt agregat till tvättstuga eller vind.
Bjälklaget mellan våningarna är oisolerat och sprider resonansljud från ventilationskanalerna som finns lite överallt i golvet och utmed kattvinden. (ljudet kommer från golvet, ej ur ventilerna)
Jag har bytt bägge motorerna i ACF-en, utan positivt
resultat. Genom att stänga ner dom olika fläktarna har jag kommit fram till att det är motorerna i värmeväxlarpaketet (ACF) som sprider mest ljud till övervåningen (sovrummet..).
Är det någon som har samma problem eller har något tips för att minska oljudet? En flytt av minimastern minskar ju inte oljudet i rören eller?
Jippie!!! Äntligen någon med samma system som jag själv. Synd bara att det låter om din ACF. Är det mekaniskt måste det relativt enkelt gå att fixa på nåt sätt tycker jag ???
Får man fråga hur stor totalförbrukning ni har?
Hur tycker ni att temperaturen i olika rum är?
Får man fråga hur stor totalförbrukning ni har?
Hur tycker ni att temperaturen i olika rum är?
Hej !
Har bara bott sedan februari i huset.
Jag tycker att temperaturen är jämn och behaglig i hela huset. Badrumms spegeln immar inte vid dusch, ventilationen är bra överallt.
Tänder en brasa ibland för att få lite lyxvärme.
Förra ägaren hade en total förbrukning på 17000 Kw inkl hushålls el och fristående garage med 5-10 grader på vintern. Dom var 4personer.
Jag läser av elen varje månad och är nöjd med förbrukningen.
Mitt problem är att jag upplever systemet som bullrigt.
Tänker försöka att hitta olika lösningar för att få ner ljudnivån något. Sen är jag nöjd.
Har bara bott sedan februari i huset.
Jag tycker att temperaturen är jämn och behaglig i hela huset. Badrumms spegeln immar inte vid dusch, ventilationen är bra överallt.
Tänder en brasa ibland för att få lite lyxvärme.
Förra ägaren hade en total förbrukning på 17000 Kw inkl hushålls el och fristående garage med 5-10 grader på vintern. Dom var 4personer.
Jag läser av elen varje månad och är nöjd med förbrukningen.
Mitt problem är att jag upplever systemet som bullrigt.
Tänker försöka att hitta olika lösningar för att få ner ljudnivån något. Sen är jag nöjd.
Jag har en NIBE Fighter 410P som låter något oerhört. I mitt fall är det kompressorn som står för det värsta oljudet. Fläktljudet är ingenting i jämförelse.
För mig så fortplantar sig ljudet dels i stommen (har krypgrund) och del bara genom att det är ett högt ljud. Jag har kollat att det inte ligger emot några slangar och så.
Vi har vårat sovrum intill pannan och vi kan inte sova när kompressorn går!
När jag köpte ny panna så var jag och tittade på en installation med samma typ av panna och den stod också intill ett sovrum. Den hade betydligt lägre ljudvolym. Skillnaden är att den stod på ett betonggolv.
Jag ska krypa under och försöka att se om det går att staga upp golvbjälklaget för att få en dämpande inverkan.
För mig så fortplantar sig ljudet dels i stommen (har krypgrund) och del bara genom att det är ett högt ljud. Jag har kollat att det inte ligger emot några slangar och så.
Vi har vårat sovrum intill pannan och vi kan inte sova när kompressorn går!
När jag köpte ny panna så var jag och tittade på en installation med samma typ av panna och den stod också intill ett sovrum. Den hade betydligt lägre ljudvolym. Skillnaden är att den stod på ett betonggolv.
Jag ska krypa under och försöka att se om det går att staga upp golvbjälklaget för att få en dämpande inverkan.
Har ett likadant system i mitt Hultsfredshus där ACF:n satt i köket över spisen förr...
Har flyttat den ut i garaget för några år sen.
Aaa du ljuva tystnad!
Men du prova att ändra varvtalen på fläktarna, omkopplaren sitter till höger i ACF:n eller ta bort några don eller stryp flödet från dessa... detta bara som test dvs återställ efter dig. Titta in i rören med hjälp av en spegel om skarvar är popnittade ordentligt med prylarna frånslagna. Om det verkar se bra ut starta o kör upp näven i rören via donhålet om det verkar vibrera så sitter inte rören tillräckligt fast i bjälklaget.
O då minskar inte ljudet om du flyttar ACF:n
Har flyttat den ut i garaget för några år sen.
Aaa du ljuva tystnad!
Men du prova att ändra varvtalen på fläktarna, omkopplaren sitter till höger i ACF:n eller ta bort några don eller stryp flödet från dessa... detta bara som test dvs återställ efter dig. Titta in i rören med hjälp av en spegel om skarvar är popnittade ordentligt med prylarna frånslagna. Om det verkar se bra ut starta o kör upp näven i rören via donhålet om det verkar vibrera så sitter inte rören tillräckligt fast i bjälklaget.
O då minskar inte ljudet om du flyttar ACF:n
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden