1 145 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vilken värme ska jag välja
Jag har precis köpt huset men värmesystemet var kass. Det har tidigare varit luft/vatten men nu fungerar ingenting. Jag hade planer på att sätta in ny luftpump (Eco Air) och en ny elkassett för ca 50.000,-. Jag hörde i dag med en bekant som tyckte att jag skulle sätta in bergvärme istället, skulle kosta ca. 80.000,-
Huset är ett souteränghus på 92+92 kvm. Tidigare ägaren körde enbart på el och hade då en förbrukning på 25-28.000 kwh.
Min undran är alltså: vilket är mest ekonomiskt? Hur lång tid tar det för bergvärmen att betala av sig? Hur mycket tjänar jag per år på att värma med bergvärme?
Tack på förhand
//Andreas
Huset är ett souteränghus på 92+92 kvm. Tidigare ägaren körde enbart på el och hade då en förbrukning på 25-28.000 kwh.
Min undran är alltså: vilket är mest ekonomiskt? Hur lång tid tar det för bergvärmen att betala av sig? Hur mycket tjänar jag per år på att värma med bergvärme?
Tack på förhand
//Andreas
Nån ersättning är jag inte ute efter utan vill bara veta vilken typ av värme jag ska använda. Jag vet att 80´är billigt för bergvärme, hade jag behövt betala mer så hade jag inte ens funderat på det. Frågan är hur mycket mer per år det kostar att driva runt luft/vatten systemet än bergvärmen?
//Andreas
//Andreas
Klicka här för att svara