Jag har precis köpt huset men värmesystemet var kass. Det har tidigare varit luft/vatten men nu fungerar ingenting. Jag hade planer på att sätta in ny luftpump (Eco Air) och en ny elkassett för ca 50.000,-. Jag hörde i dag med en bekant som tyckte att jag skulle sätta in bergvärme istället, skulle kosta ca. 80.000,-

Huset är ett souteränghus på 92+92 kvm. Tidigare ägaren körde enbart på el och hade då en förbrukning på 25-28.000 kwh.

Min undran är alltså: vilket är mest ekonomiskt? Hur lång tid tar det för bergvärmen att betala av sig? Hur mycket tjänar jag per år på att värma med bergvärme?

Tack på förhand

//Andreas

Jag har aldrig fått någon monetär ersättning för min uppvärmning. Får du en komplett bv installation för 80 papp är det billigt i alla fall. Sen om det är ekonomiskt försvarbart får andra svara på.

Nån ersättning är jag inte ute efter utan vill bara veta vilken typ av värme jag ska använda. Jag vet att 80´är billigt för bergvärme, hade jag behövt betala mer så hade jag inte ens funderat på det. Frågan är hur mycket mer per år det kostar att driva runt luft/vatten systemet än bergvärmen?

//Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.