4 203 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Fjärrvärme + IVT
Hej !
Jag är helt nollad på fjärrvärme och behöver hjälp...
Huset vi bygger lev med IVT490 men man kan välja valfri modell mot tillägg.....
Nån som vet hur/om IVT490 funkar med fjärrvärme ?
Våran fjärrvärmelev installerar ju en fjärrvärmemodul
kostnadsfritt...räcker den eller behöver jag modulen IVT630 ändå ?
Jag är helt nollad på fjärrvärme och behöver hjälp...
Huset vi bygger lev med IVT490 men man kan välja valfri modell mot tillägg.....
Nån som vet hur/om IVT490 funkar med fjärrvärme ?
Våran fjärrvärmelev installerar ju en fjärrvärmemodul
kostnadsfritt...räcker den eller behöver jag modulen IVT630 ändå ?
Hallåj!
Vi bygger också med "obligatorisk" fjärrvärme, p.g.a. kommunal tomt.
Vi väljer helt enkelt bort FVP som ingår som standard i husleveransen med ett avdrag på 27000:-. Fjärrvärmevärmeväxlaren ger ju både värme samt tappvarmvatten så någon extra pump behövs ej. Det du missar är ju återvinningen av energi i frånluften men det tänkte jag ev. lösa m.h.a. av ett FTX-system istället.
Vi bygger också med "obligatorisk" fjärrvärme, p.g.a. kommunal tomt.
Vi väljer helt enkelt bort FVP som ingår som standard i husleveransen med ett avdrag på 27000:-. Fjärrvärmevärmeväxlaren ger ju både värme samt tappvarmvatten så någon extra pump behövs ej. Det du missar är ju återvinningen av energi i frånluften men det tänkte jag ev. lösa m.h.a. av ett FTX-system istället.
Man har enbart en frånlufts-ventilation (F) som byter hela luftvolymen i huset på 2 timmar. Med denna lösning så drogs 27000SEK av på huspriset (priset för FVP:n).peddap skrev:
P.g.a. endast F-ventilation så funderar jag på att komplettera med en FTX-burk?!?!
Ja, termostaterna kommer ändå att ingå, separat till varje rum. Det "enda" som är tillval till fj.växlaren är ev dygns/vecko-styrning.
FTX är en balanserad ventilation. Apparaten värmeväxlar den varma från luften till den kalla ingående luften. Den tar helt enkelt tillvara ca. 80% av energin i den utgående luften och pytsar tillbaka den i tilluften.
Du kan läsa mer om systemen om du söker på FTX i forumet!
FTX är en balanserad ventilation. Apparaten värmeväxlar den varma från luften till den kalla ingående luften. Den tar helt enkelt tillvara ca. 80% av energin i den utgående luften och pytsar tillbaka den i tilluften.
Du kan läsa mer om systemen om du söker på FTX i forumet!
Sitter i exakt samma situation som er.
Har ni någon uppfattning om vad merkostnaderna blir för FTX-systemet?
1. Vad kostar växlaren?
2. Man behöver väl på något sätt dra extra "kanaler" för tilluften, vad kan det tänkas gå lös på (cirkus alltså)?
Alternativet, att bara ha frånluftsventilation, vad kan man räkna med för kostnad då? Vad behöver man egentligen köpa och göra om i huset om det från början är planerat för en frånluftsvärmepump?
Har ni någon uppfattning om vad merkostnaderna blir för FTX-systemet?
1. Vad kostar växlaren?
2. Man behöver väl på något sätt dra extra "kanaler" för tilluften, vad kan det tänkas gå lös på (cirkus alltså)?
Alternativet, att bara ha frånluftsventilation, vad kan man räkna med för kostnad då? Vad behöver man egentligen köpa och göra om i huset om det från början är planerat för en frånluftsvärmepump?
Växlaren brukar ligga på ca. 10-25 ksek, beroende på typ av vv samt hur "kraftigt aggregat som behövs. Jag läste igenom ett examensarbete som nattlektyr igår kväll och han hade kommit fram till att ett FTX-system bör vara 14-16ksek dyrare än ett F-system. Detta kan kanske stämma på ett enplanshus men är det 1½- eller 2-planshus så tillkommer nog en del för genomföring av tilluftskanaler i mellanbjälklag. Min blivande hustillverkare håller precis på och räknar på mellanskillnaden så jag får återkomma senare i veckan om det.
Du behöver egentligen inte göra om något om du enbart väljer ett F-system, skillnaden är bara att du går ut direkt med frånluften istället för att passera vv i FVP:n.
Jag blev lite fundersam när jag snackade med "min" husförsäljare idag då han nämde att det väsnas från tilluftsventilerna även på dagens moderna aggregat, trots ljuddämpare...
Någon som vet mer om detta??
Du behöver egentligen inte göra om något om du enbart väljer ett F-system, skillnaden är bara att du går ut direkt med frånluften istället för att passera vv i FVP:n.
Jag blev lite fundersam när jag snackade med "min" husförsäljare idag då han nämde att det väsnas från tilluftsventilerna även på dagens moderna aggregat, trots ljuddämpare...
Någon som vet mer om detta??
Det verkar som om hustillverkarna gör allt för att få sälja sina hus så enhetliga som möjligt. Detta kanske är naturligt för dom som ska leverera husen så snabbt som möjligt, men för husköparen och kommande husägare (och därmed värdet på huset) är den begränsade möjligheten att anpassa värme och ventilationssystem skamlig. Husleverantören lägger på oskäliga summor pengar för att göra ändringar och tillägg, men drar nästan inte av något alls för dom som väljer bort standardutrustning. I fallet som nämns här tycker jag att FVP bör bytas ut mot en FTX mot samma kostnad. En del kanaldragning för tilluft tillkommer ju, men å andra sidan är aggregatet betydligt billigare än FVPn. Kanaldragning i ett hus under byggnationen är betydligt mindre kostsam och blir oftast snyggare än att ge sig på det i efterhand.
Förvärmd tilluft tycker jag alla nya hus bör ha. Luftflödena är stora och i kombination med låga värmeförluster genom väggar/tak/golv räcker ofta inte den värme som avges kring fönser av radiator att ge en god komfort, särskillt inte när andra värmekällor i stort sett tar bort behovet från uppvärmninssystemet t ex matlagning med några personer i huset. Ännu värre blir det med golvvärme där ingenting finns under uteluftsventilerna som kan förvärma. Det slutar i många fall med att de boende stryper uteluftsventiler alternativt frånluftsventiler och därmed inte får den ventilation som var tänkt. Ljudet från tilluftsdon skall inte höras alls om en alternativt två ljuddämpare är monterade efter FTXen och luften fördelas över tillräckligt många don.
Förvärmd tilluft tycker jag alla nya hus bör ha. Luftflödena är stora och i kombination med låga värmeförluster genom väggar/tak/golv räcker ofta inte den värme som avges kring fönser av radiator att ge en god komfort, särskillt inte när andra värmekällor i stort sett tar bort behovet från uppvärmninssystemet t ex matlagning med några personer i huset. Ännu värre blir det med golvvärme där ingenting finns under uteluftsventilerna som kan förvärma. Det slutar i många fall med att de boende stryper uteluftsventiler alternativt frånluftsventiler och därmed inte får den ventilation som var tänkt. Ljudet från tilluftsdon skall inte höras alls om en alternativt två ljuddämpare är monterade efter FTXen och luften fördelas över tillräckligt många don.
Klicka här för att svara