Hej,

Har ett 1 1/2 planshus med inredd källare (ca. 145 + 90 kvm), byggt -73, förbrukar ca. 25.000 kW/år. Har även en luft-luftvärmepump som kanske är 6 år gammal. Varmvattenberedaren är nog från -73 eller iallafall rätt gammal.

Funderar på om man skulle konvertera till vattenburet system och bergvärmepump. Är det värt investeringen.

Att dra ledningssystemet ser jag inte som ett jätteproblem, i källaren som ändå skall göras iordning så kan man dra som man vill, till entréplan borde man kunna göra hål underifrån och dra upp ledningar på de ställen som önskas. Till övervåningen ser jag lösningen att dra detta i en vägg (i badrum eller kontoret som ej är renoverade) upp i klädkammare eller krypvindar. Om jag skulle dra upp rör i krypvinden så är detta utrymme inte isolerat, hur gör man där?

Grovt uppskattat vad skulle det kosta att dra ett vattenledningssystem till ca. 250 kvm?
En bergvärme installation kostar väl ca. 120-130.000 kr.

Är jag fel ute med att konvertera värmesystemet?
Är det många som gör motsvarande installationer?

Tacksam för synpunkter

Mvh
Joacim J

Kan inte låta bli...använd sökfunktionen, jag har sett liknade frågor många gånger ::)

jocke4u skrev:
Hej,

Har ett 1 1/2 planshus med inredd källare (ca. 145 + 90 kvm), byggt -73, förbrukar ca. 25.000 kW/år. Har även en luft-luftvärmepump som kanske är 6 år gammal. Varmvattenberedaren är nog från -73 eller iallafall rätt gammal.

Funderar på om man skulle konvertera till vattenburet system och bergvärmepump. Är det värt investeringen.

Att dra ledningssystemet ser jag inte som ett jätteproblem, i källaren som ändå skall göras iordning så kan man dra som man vill, till entréplan borde man kunna göra hål underifrån och dra upp ledningar på de ställen som önskas. Till övervåningen ser jag lösningen att dra detta i en vägg (i badrum eller kontoret som ej är renoverade) upp i klädkammare eller krypvindar. Om jag skulle dra upp rör i krypvinden så är detta utrymme inte isolerat, hur gör man där?

Grovt uppskattat vad skulle det kosta att dra ett vattenledningssystem till ca. 250 kvm?
En bergvärme installation kostar väl ca. 120-130.000 kr.

Är jag fel ute med att konvertera värmesystemet?
Är det många som gör motsvarande installationer?

Tacksam för synpunkter

Mvh
Joacim J

Jag har nyligen konverterat mit hus till vattenburet.
det är på 230m2 ungeför.

jag gjorde allt jobb själv, för utom borrningen.
Jag köpte alla radiatorer begagnade & jag landa på 120 000:- totalt inklusive allt. men då har jag tagit till bergvärme anläggningen ordentilgt ;D

överslagsräkning:
50 000:- för borrhål (har du plats för matkslinga så är det billigare! ca:30 000:-)
50 000:- för bergvärme pump
sen räknar du på 3000:- / radiator, så har du även fått med var rör o sånt koster
sen tillkomer arbetskostnad om du inte gör det själv.

jag köpte alla mina radiatorer begagnade....

Hej,

Tack för svaret! Jag får nog räkna med ca. 13 radiatorer. När du säger 3000 kr/radiator inkl. rör till värmecentralen, är det med begagnade eller nya radiatorer?

nya gerjor & det är mara ett riktpris.
går nog at koma undan med 2000 :-/radiator också om man har tur.
Det hela beror lite på hur huset serut, det är ju rörkopplingarna som är dyra, men rätt form på huset blir det inet så många extra kopplingar.

har du tänkt att göra jobbet själv?
var i landet bor du?

om du ska köra bergvärme så har du enormt mycke att vinna på att ta till med störe radiatorer än vad som är normalt för där du bor !

Jag bor i sörmland & jag räknade på 60w/m2 mitt hus är från -69
ta inte klanare radiatorer än så, ta gärna 70w/m2

Jag bor i Alingsås. Vet inte om jag skall göra men har fått tanken fast i huvudet att direktverkande el ej är ett långsiktigt alternativ med bl.a. planerad avveckling av kärnkraften i sverige.

Troligen skulle jag vilja göra arbetet själv så långt det är möjligt för att hålla nere kostnaden. Dock kommer jag sannolikt ta in offert från firmor för att undersöka var det ligger.

Vilken värmekälla som skall anslutas vet jag inte men till 80% blir det bergvärme. Fjärrvärme lär inte kommunen inte dra till våra kvarter då det är ett typiskt "el-område".

// Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.