cubix skrev:
En bekant sade att ljuddämparna skulle monteras efter värmeväxlaren, d.v.s en på varje sida och att avståndet skulle vara minst en meter från värmeväxlaren.
Vad säger du?
Ljuddämparna skall vara placerade "mellan aggregat och hus" om du förstår mig. Syftet är att dom skall dämpa ljud från aggregat in till dina don (ja ljudet går "mot luften" i frånluften).
Hur långt från aggregatet är oviktigt, snarare så att du får bedömma vad som är enklast efter ditt montage.

Tack för det svaret. Då var ljuddämparna rätt placerade enligt skissen.

FrittDrag skrev:
Ljuddämparna skall vara placerade "mellan aggregat och hus" om du förstår mig. Syftet är att dom skall dämpa ljud från aggregat in till dina don (ja ljudet går "mot luften" i frånluften).
Hur långt från aggregatet är oviktigt, snarare så att du får bedömma vad som är enklast efter ditt montage.
Detta är helt korrekt, för det mesta är det lättast att placera ljuddämparna närmast aggregatet.

Ett litet tillägg vad gäller frånluften är att du kan sätta en ljuddämpare (kan vara ganska liten) mellan aggregatet ut, där du blåser ut luften.
För att minska ljudet "ut" så att säga (Även om det är på taket eller väggen). Kan vara irriterande att på sommaren sitta ute och höra detta ljud.

Precis som ols sa kan det vara bra att tänka på det ljud som går "ut" från aggregat.
Tänk på var du placerar intag och avluft, undvik att sätta t.ex. precis vid terass/balkong eller öppningsbart fönster.
Kan bli lite mera rör och isolering men man slipper iriterande ljud :)

pelle.mia skrev:
Jag skjuter till en liten fråga:
Är det någon som har erfarenhet av vattenvärme-batteri? Detta batteri ska väl vara kopplat till en ack-tank, men hur värms detta vatten?
Vet inte om det finns styrning till HERO som kan styra vattenbatteri.
Har du vattenbatteri i ventilationen måste du ha ett frysskydd som känner av om temperaturen i vattenbatteriet faller under 0 grader (igentligen lite innan typ 5 grader frysrisk) och då stoppar aggregat.
Samt gärna spjäll som stänger mot friskluften, allt för att undvika ett fruset batteri.
Batteriet bör få värme från radiatorsystem eller hetsidan på pannan (hoppas du förstår mig).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.