Hej
Jag håller för fullt på med att konvertera till vedeldning
och lurar på hur man skall ta ut varmvattnet. Det vanligaste bör ju vara att använda sig av en eller två slingor kamflänskopparrör i acktanken men jag spånar på att använda mig av en plattvärmeväxlare och cirkulationspump utvändigt tanken. Mycket tackvare att det är mer servicevänligt men också för att acktanken blir billigare. Min fråga är då, hur går det med skicktningen i tanken om man använder en plattväxlare och var i tanken lägger man då returen. Finns det någon påläst vedeldarräv med ide'er.
//Magnus

Att ta ut tappvarmvatten via PVV är klockrent.
De enda nackdelarna är att det blir mer komplicerat (en PVV och en cirk.pump extra), men PVV är det allra bästa för skiktningen!
Ta ut VV i toppen och skicka returen i botten.

Jag var på G att montera in detta men avstod.
Det var liksom så mycket annat just då, men funktionen är riktigt bra.
Jag har för mig att Råd & Rön testat PVV mot slingor etc. i ett test och PVV visade sig klart bäst på vissa punkter.

Men som sagt, mer komplext blir det och ytterligare en elektriskt mockapär som kan krångla...

Tack för ett snabbt svar dedden.
Men skall man verkligen skicka in returen i botten. Returvattnet borde ju rimligtvis bara vara ett par grader lägre än uttaget och med ett konstant pumpande som det blir så borde man flytta ner en massa varmt vatten i botten på tanken och därigenom sabba skiktningen. Jag tänkte mig returen runt 75% av tankens höjd.
Är jag fel ute ? :-/
//Magnus

Mja, det ä ju en bra fråga ;)

De lösningar jag sett har returen vart i botten.
Men visst det skulle säkert funka en bit upp också, men så mycket som 75%, nja jag vet inte.

Tänk på att man inte alltid tar ut VV, starten är nästan alltid kall, men sedan borde ju tempen stiga, men tänk på att kanske 10 gradigt KV ska värmas upp till tankens topptemp.

Har inte siffror och så i huvudet nu, börjar ju bli sent dessutom ;)

Jag tror på att koppla returen i botten.

Men om du vill ha helg-/nattläsning, kolla denna länk:

http://users.du.se/~eli/miljo/Bjorn_S.pdf

Mina erfarenheter.
Jag beredde vv med hög och låg slinga i acc.
Av olika anledningar flyttade jag ut vvb från slingorna i acc till en yttre pvv.
Jag hade först tänkt att bygga en vanlig yttre vvb med slingor och ladda med självcirk.
(besök www.energifirman.com för mer info).

Jag bereder i nuläget vv med en pvv placerad ovanpå acc och den är för det mesta laddad med självcirkulation. Jag har en laddpump som startar om vv temperaturen faller under 60 gr och om acc är över 70 gr. Men den behöver sällan starta. Jag drar även vvc igenom pvv.
Tilloppet till pvv tas ut i acctoppen och returen har jag dragit till accbotten.

Fördelen med detta arrangemang är att acctemperatur är het hela tiden, ända tills acc är helt tömd på energi. (tidigare startade kylningen av max temperaturen i acc i samma stund som vv förbrukades.)

Nackdelen (som är obetydlig i min applikation) är att bottentemperaturen i acc blandas upp en aning pga självcirkulationen. Detta fenomen uppträder när inget vv förbrukas. När vv förbrukas lämnar en rätt dimensionerad pvv nästan lika låga temperaturer som den får in. Det betyder att returen från pvv borde kopplas till accbotten, för lägre temperaturer än så kommer du aldrig att få till din acc och då vill man ju självklart ha in det i botten.

Det verkar ju som returen efter pvv skall vara i botten då som dedden antydde men menar du Robert att man kan få självcirkulation genom pvv bara genom att placera den ovan acctank. Det skulle alltså inte behövas någon cirkpump? och en sak till som novisen undrar över, vad menar du med förkortningen vvc?
/Magnus

Hej. jag krånglar till det för dig i onödan med mitt prat. (jag har kulvert och vvc=varmvattencirkulation, samt att min pvv är onormalt stor och därför passar till självcirkulation) Bry dig inte om vad jag skrev.

Men du är helt klart inne på rätt spår med ditt tänk att bereda vv utanför acc.
Det finns ju fina färdiga kitt att köpa, här är tips på en variant.

(klicka på produkter och varmvattensystem villor)

http://www.cetetherm.se/ctweb/se.nsf/frameset.main

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.