4 247 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
trycket faller till noll
Jag har en frånluftsvärmepump med vattenradiatorer, 12år gammal. På pannan sitter en manometer där trycket ska ligga mellan 0,5-1,5bar. Luftade alla element och justerade sedan trycket till 1,0bar. Detta brukar vi göra två ggr/år.
Nu efter några timmar är trycket nere på noll igen. Har upprepat detta ett par gånger och det börjar nu kännas som om något är fel. Vad kan vara fel? Hur kan man felsöka? Vad ska jag kolla?
Nu efter några timmar är trycket nere på noll igen. Har upprepat detta ett par gånger och det börjar nu kännas som om något är fel. Vad kan vara fel? Hur kan man felsöka? Vad ska jag kolla?
Troligen har du hål på blåsan i ditt expansionskärl. Prova att öppna ventilen för luftpåfyllning i expkärlet. Kommer det vatten så är det bara att byta. På vissa kärl går det att byta bara blåsan, men det vanligaste är nog ändå att byta hela kärlet.
Tryckexpansionskärl pajar - tyvärr. Gummiblåsan håller tydligen inte i evighet (om det nu är den).
Rinkaby rör har helt ok priser på vvsmaterial.
12 liter kostar 500 kr
18 kostar 515 kr
25 kostar 620 kr
(www.rinkabyror.se)
Även sigro har bra priser (www.sigro.se)
Rinkaby rör har helt ok priser på vvsmaterial.
12 liter kostar 500 kr
18 kostar 515 kr
25 kostar 620 kr
(www.rinkabyror.se)
Även sigro har bra priser (www.sigro.se)
Verkar vara säkerhetsventilen som inte sluter tätt. Den blir dock bättre för varje gång jag ruckar på den. Nu tar det hela natten för att den ska tappa tryck från 1,0 till 0,5 bar
. Blir väl till att byta den och hoppas att det löser sig.
Pär, har du kollat blåsan? Att säkerhetsventilen pinkar kan ju vara ett tecken på trasig blåsa. Om det inte finns luft i blåsan som tar emot tryck när vattnet expanderar så pinkar säkerhetsventilen ut övertrycket och när tempen i systemet sjunker så sjunker också trycket. Samma fenomen uppstår om förtrycket i blåsan ligger på samma tryck som, eller högre än säkerhetsventilens öppningstryck.
Fast om du har tur så är det precis som du misstänker att säkerhetsventilen är dålig. Kolla blåsan i alla fall så att du inte rusar sta och köper en ny säkerhetsventil som du kanske inte behöver.
Fast om du har tur så är det precis som du misstänker att säkerhetsventilen är dålig. Kolla blåsan i alla fall så att du inte rusar sta och köper en ny säkerhetsventil som du kanske inte behöver.
som sagt vanligt med trasig blåsa. Men i detta fal tror jag på skräp i säkerhetsventilen, eftersom att det kom efter luftning & påfyllning. Efter påfyllningen så har trycket säkert blivit förhögt & ventilen körvar nu eller så sitter det lite skit ivägen så den ej kan täta.
ta bort skydshatten & tvångs öppna den några gånger så ska du se att den tätar
ta bort skydshatten & tvångs öppna den några gånger så ska du se att den tätar
Klicka här för att svara