Är det bra att ersätta olja med el (vp går som bekant på el).

Följande är citerat från ett dokument på www.svk.se (svenska kraftnät).

-"Generellt gäller att Sverige är beroende av import för att klara de högsta förbrukningstopparna under vintern.

Trenden beträffande importmöjligheterna är en successiv minskning, speciellt i samband med mycket kallt väder. Det beror på de krympande marginalerna i respektive länders egna effektbalanser. Detta gäller redan nu beträffande Tyskland. Från och med den kommande vintern minskar möjlig import från Finland. Polen har fortfarande ett kapacitetsöverskott men inom några år väntas även detta komma att minska.

Totalt sett är Norden beroende av import från grannländerna Tyskland, Polen och Ryssland för att klara vinterns belastningstoppar. "

Elpriserna bör påverkas av detta ?

Funderar mycket på hur jag skall ersätta min något föråldrade oljepanna och jag måste säga att det bär emot att installera en vp, det går ju inte att komma ifrån att den drar el på ett annat sätt än oljepannan gör. Är mer inne på pellets!
Hörde en person som uttryckte sin åsikt angående eluppvärmning för några år sedan. Han ansåg att det var lika energieffektivt att värma upp med el som att sanda med mikrochips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.