Hej, jag försöker kapa en gammal gjutjärnsstam i min lägenhet. (Ja jag har kollat med byggfirma och förening att denna stam får tas bort.)

Jag har en helt ny Bosch GSA 800 PE Tigersåg med ett helt nytt Bosch S123 XF BiMetal sågblad.

Problemet är att det inte biter på järnröret. >:(

Jag lyckas inte änns penetrera röret med borrmaskin och Titanborr.

Vad gör jag för fel?

Rörmokarna har en röravskärare som sätts runt röret, verktyget är delbart. Tror att verktyget har tre skärtrissor, principen i övrigt som en vanlig röravskärare. Kommer du åt att låna en sån är det snabbt gjort.

Okej, så det går inte alls att kapa med tigersåg, inte änns med något annat blad?
Vinkelslip skulle kanske funka om inte alla gnistor skulle riskera att tända eld på trätaker osv.

Kräver inte en sån röravskärare att det är ganska fritt runt hela röret? Detta rör sitter ganska tight mot väggen och det sitter ett gasrör precis ovanför som jag inte kan kapa.

jo det går fint med tigersåg.
Det använde jag. Använd ett metal blad, samt töm över lite olja under tiden du sågar så biter det bättre.

MVH Anders

Okej, då hade du inte likadana stammar som jag har.
Jag har använt Bosch tigersågsblad för metall.

Har du testat att skära in ett spår med en vinkelslip, och sedan dra till med en slägga.
Då brukar det gå av.

MVH Anders

Röret är ca tio cm i diameter inget man slår av med en slägga direkt.

vinkelslip och brandfilt...

Alexi skrev:
Röret är ca tio cm i diameter inget man slår av med en slägga direkt.
Jodå, det gör jag dagligen på mitt jobb, håller just nu på med stambyte i hyreshus med den här typen av stammar skrotas. När tigersågen inte biter är släggan den enda vettiga lösningen. Se bara upp för splittret som blir när det slutligen ger sig, ögonskydd är att rekomendera.

/Mario

Hade samma problem med tigersågen. Släggan funkar utmärkt om hela stammen skall skrotas.

Släggan fungerar !!!

Slägga (och spett) funkar alltid när saker sitter fast ;D

Jag märkte att det gick åt rätt många tigersågblad när min rörkille skulle kapa stammen hos oss. Han var inte på särskilt gott humör efter heller. ;) Själv, har jag kört vinkelslip och slägga och det gick bra. Bra tips om brandfilt. Bra med mun och ögon skydd också.

Allra bäst vore att hyra eller låna en röravskärare.

Tiwood

Jag kapade en stam hos morsan med tigersåg. Det gick åt två blad och ca 1 timmes sågande.

Om man inte vill ha för stora bitar så blir det många kapningar. Jag kapade min 110mm stam på 5 ställen
då var vi ändå tvungna att vara två för att flytta vissa bitar. Tigersågen åt bara en massa dyra blad.....
Vinkelslip och fuktig filt som tar "sprutet" fungerade
fint, ingen kapning tog mer än 5 minuter. Jag kapade nästan allt och bröt av det lilla sista. Men man bör som sagt vara två! Använd skydd och ha gärna en brandsläckare hemma!

Slägga i all ära (underbart redskap) men det blir så
äcklig städning i detta fallet!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.