Ljudet från L/L värmepumpen verkar störa mest de som inte har en sådan. Eller är vi som har L/L VP hörselskadade :)

Störande ljud tycker jag inte du skall bekymra dig från.

Vad gäller luftflöden så tar L/L VP luft innefrån och släpper ut den igen så den påverkar inte alls dina flöden. Den luftuppvärmning som pumpen skapar kommer ju att öka tempen på ditt frånluftflöde och kommer därför att minska effektförbrukningen i din 310:a. I synnerhet om du har frånluftsdon på OV i badrum exempelvis.

Utedelen måste kunna få luft ganska fritt så man skall ju inte bygga in den på ett sätt så att detta flöde hindras.

Vad gäller storleken på den så tor jag att man överhuvudtaget skall hålla sig till de etablerade fabrikaten. Själv kör jag Toshiba och är mycket nöjd.

Om du är rädd för att den skall vara överdimensionerad för din övervåning kan du kanske placera den i anslutning till trappan för att på så sätt även utnyttja den för bottenplan. Du skulle ju ytterligare reducera användningen av elpatronen i FLVP på detta sätt.

Det låter ungefär som våra förutsättningar.
2 våningar, golvvärme på undervåningen, elelement på övervåningen, Nibe310P, trappan vid en yttervägg, hyfsad öppen planlösning och ganska kyligt uppe utan elementen på.
Vi köpte en Sverigepump i Oktober och monterade den högst upp i trappan, utedelen hamnade ca. 1meter ovanför taket på carporten.
Efter installationen har vi inte haft elementen på alls på övervåningen, jag har även stängt av elpatronen på Niben även fast det har varit -20 ute. Dom få gånger jag har varit tvungen att slå på elpatronen är för att få varmvatten för att duscha.
Min förhoppning är att minska elförbrukningen med ca.20%.

Ljudet från innedelen är inte särskilt störande, man tänker mest på ljudet när fläkten ändrar hastighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.