Nu ger jag mig verkligen in på något jag inte alls behärskar men det finns ju många extremt kunniga här på forumet.
Vi har tänkt mura en spis som rumsavdelare mellan kök och vardagsrum och har tittat på olika kaminer och kakelugnar. Vi har tänkt oss en putsad murstock, ganska grov. Jag tycker inte att en kakelugn gör sig i ett funkishus och dessutom blir den för låg eftersom vardagsrummet ligger nedsänkt i förhållande till köket. Finns det något sätt att komma åt alla fördelar med kakelugn (hög verkningsgrad och att värmen hålls länge efter eldningen) med en murad spis? Kan man mura så att det blir liknande rökkanaler? Finns det några andra alternativ? Jag har kollat på Tuulekivi och liknande. Tyvärr är alla för låga. HJÄLP!

Hur hög skall den vara?
Man kan göra som min murare och lägga på extravarv på Tulikiviugnarna.
Jag tror att hans är på 190 cm nu.
Annars borde en duktig murare klara av att fixa en "murad kakelugn" men den blir nog inte lika effektiv som täljstenen.

Poxeman skrev:
men den blir nog inte lika effektiv som täljstenen.
Murspisen blir lika effektiv om den väger lika mycket som den finska undret ;) och har väl genomtänkta låååånga rökgångar som värmer hela ugnmassan någorlunga jämt i hela volymen.
Glöm inte att mura in sotluckor där det behövs ( för att kunna rensa och ta ur sot och aska).

Ju tyngre murspis destå större värmeakumuleringskapacitet ( ordet lika lång som ett skorsten ;D ).
Täljsten används just för stenens tyngd/densitet skull då man kan konstruera mindre pjäser (lättplacerade i små hus) med god värmelagringsförmåga som kommer hem i hanterbara bitar.
Bygger du av 1,5 ton material så är det 1,5 ton oavsett om det är tegel eller täljsten och i vikten ligger hemligheten :) tycker jag. Verkar det logiskt?
gaia

Tack för alla tips.
Poxeman: Jag vet inte hur hög den ska vara. Det är 5 m i takhöjd i vardagsrummet på den sidan. Varför skulle inte den murade kakelugnen bli lika effektiv som täljsten?

Gaia: Om jag förstår dig rätt spelar det alltså ingen roll om man använder tegel eller täljsten. Eller?

En viktig sak att tänka på är hur man tänkt elda spisen. En tegelugn måste eldas med försiktighet. Inte för häftiga brasor, och helst skall den hållas varm hela tiden. Det var så man eldade förr, då tegel/kakelugnen var den huvudsakliga värmekällan. Täljstensugnar och moderna kakelugnsvarianter som inte muras av tegel är inte så känsliga för ojämn och häftig eldning. Rätt eldad skall nog en tegelugn vara lika effektiv som en täljstensugn om den väger lika mycket.

Gaia
har du länk/värde på densitet o specifik värme för täljsten?

Nya kakelugnar muras med en sten som heter olivin och som har förmågan att den förutom att lagra värme väldigt bra inte heller utvidgas när den blir varm dvs mindre risk för sprickbildning. Därför är nya kakelugnar inte lika känsliga som de gamla för att eldas hårt. Men det bästa är givetvis att elda så att ugnen håller en jämn värme. Två brasor per dygn brukar rekommenderas.

Yondalar skrev:
Gaia
har du länk/värde på densitet o specifik värme för täljsten?
Här kommer länken där du kan hitta en hel del och bla värmelagring och värmeöverföringsförmågan men inte densiteten. Tydligen är den inte så mycket högre än för andra stenar och inte värt att nämna. Dom nämner bara dens för beståndsdelar var och en för sej men i blandningar blir densitet i regel lägre :-/. Blev överraskad att täljsten är så mjuk men det är ju klart att därifrån kommer namnet.
Tror att vilket eldfast tegel som helst kan konkurera med den...
gaia
http://nunnauuni.com/svenska/produkter/tuote.html?id=476&kategoria=Takkaleivinuunit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.