3 641 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Billackering i bostaden?
Jag har en hyresgäst som sysslar med billackering i garaget.
Garaget ligger botten av bostadshuset och nås bl a via en trappa från hallen. Lokalen är inte anpassad med erforerlig ventilation för lackering, så vitt jag vet.
Är detta månne skadligt för huset?
Finns det juridiska skäl att hindra hyresgästen från fortsatt billackering?
Är jag ansvarig för hyresgästens hälsa i samband med lackeringen?
Vad bör jag göra?
Garaget ligger botten av bostadshuset och nås bl a via en trappa från hallen. Lokalen är inte anpassad med erforerlig ventilation för lackering, så vitt jag vet.
Är detta månne skadligt för huset?
Finns det juridiska skäl att hindra hyresgästen från fortsatt billackering?
Är jag ansvarig för hyresgästens hälsa i samband med lackeringen?
Vad bör jag göra?
Vanligtvis brukar man skriva i hyresavtal för garage, eller där garage ingår, att garaget endast får användas för förvaring av körklart motorfordon och inte för renovering eller reparation. Det är väl framförallt för att sådana aktiviteter sliter väldigt hårt på lokalerna och dessutom stör grannarna. Inte minst om man håller på och svetsar eller lackerar. Även vanligt mekande smutsar ner väldigt mycket på ett sätt som inte går att städa bort med vanliga metoder. Ommålning brukar krävas efteråt. Lackering är dessutom ganska brandfarligt, frågan är om hemförsäkringen täcker skadorna om det tar eld vid billackering i ett villagarage?
Hyresgästens hälsa kan du väl inte rimligen hållas ansvarig för.
Hyresgästens hälsa kan du väl inte rimligen hållas ansvarig för.
Om det är av typen ren hobbyverksamhet ska hyresgästen ändå följa en del uppsatta regler gällande brandskydd, miljöfarliga ämnen, speciella försäkringar med mera, och hyresgästerna kan kräva sänkt hyra om denna hobby innebär olägenheter för de boende ovanför (typ att lösningsmedel går upp i husets ventilation-buller med mera).
Om det är av typen kommersiell verksamhet är det ett måste med godkännande från brandmyndighet, miljömyndighet, ditt försäkringsbolag med mera, och om detta är fallet bör du omgående ta kontakt med juristerna på fastighetsägarnas förbund (förutsatt att du är medlem- de flesta är med). Om du hyr ut och ditt försäkringsbolag inte är medvetna om detta företag, får du ingen ersättning vid brand eller om något miljöfarligt rinner ut, och det är alltid fastighetsägaren-(tillika markägaren) som åker dit om företaget skulle hälla ut miljöfarliga ämnen i marken eller i husets avlopp och kommunens reningsverk blir skadat.
Om det är av typen kommersiell verksamhet är det ett måste med godkännande från brandmyndighet, miljömyndighet, ditt försäkringsbolag med mera, och om detta är fallet bör du omgående ta kontakt med juristerna på fastighetsägarnas förbund (förutsatt att du är medlem- de flesta är med). Om du hyr ut och ditt försäkringsbolag inte är medvetna om detta företag, får du ingen ersättning vid brand eller om något miljöfarligt rinner ut, och det är alltid fastighetsägaren-(tillika markägaren) som åker dit om företaget skulle hälla ut miljöfarliga ämnen i marken eller i husets avlopp och kommunens reningsverk blir skadat.
Klicka här för att svara