Hej! Är på väg att bygga hus och har fjärrvärme framdragen som jag måste koppla in. Har pratat med min husleverantör om värmelösning. Dem använder IVT 490 frånluftsvärmepump. Husleverantören rekommenderar att vi ska byta ut IVT 490 till IVT 550 och en fjärrvärmemodul. Blir inte det kaka på kaka. Är det inte bättre att ha en fjärrvärmeväxlare och annan typ av ventilation. Kommer att ha golvvärme i plattan. Tacksam för alla svar. ???

Jo, lite
Prata med IVT om bästa lösningen.
Fördelen med fjärrvärme är att det alltid finns varmvatten. Till detta får man bet ca 500:-/mån för (ber på var du bor) i fast avgift, men då behöver inte du använda en elpatron som drar ca 3x mer ström än vad frånluftsvärmepumpen gör för att skapa samma värme.
Själv står jag i valet kontra frånluft/ fjärrvärme eller jordvärme (det senare ca 15-20 tusen dyrare i investeringskostnad), så helt fel är det inte med två system (man får betala nån hundralapp för att fylla badkaret fullt smidigt och snabbt //per månad enkelt uttrykt..
Mvh
Jonas

Har själv fjärrvärme&frånluftvärmepump. Och det funkar fint - speciellt med tanke på att vi har en låg fast kostnad för fjärrvärmen (ca 1000 spänn per år). Under jan-feb-mars har vi förbrukat 650kW fjärrvärme (100 m2 nybyggd, 2 pers i hushållet, kall (!) skånsk vinter). Rätt bra, tror jag!? Har inte riktigt bra koll på hur mycket el som kompressorn har dragit under denna tid men jag gissar att kostnaden för fjvp kommer att vara betald inom några år (så den får hålla ett tag)

Tack för alla svar! Ska även prata med tekniska kontoret på kommunen. Återkommer med svar från dem.

Har hört mig för med kommunen och dem rekomenderar Fjärrvärmeväxlare med FTX ventilation.Priset för fjärrvärme är 51öre/kW inkl moms och alla avgifter.Frågan är nu om man ska satsa på FTX eller vanlig frånlutsventilaton.Är det stor prisskillnad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.