13 311 läst ·
20 svar
13k läst
20 svar
Erfarenheter frånluftsvärmepump (NIBE 410P)?
enkelt förklart kan vi säga så här.
en nibe 310 gör samma nytta & har samma besparing som et FTX agrigat, med skilnaden att man i niben har gratis varmvatten sommartid.
så en villa med ditekt el & FTX drar lika mycket i uppvärmning som en som har Nibe 310.
En Nibe 410 är en 310 men den värmer till luften. så en 410 kan ersätte en FTX
en 310 är för hus utan FTX, men ger samma besparing som en FTX
en nibe 310 gör samma nytta & har samma besparing som et FTX agrigat, med skilnaden att man i niben har gratis varmvatten sommartid.
så en villa med ditekt el & FTX drar lika mycket i uppvärmning som en som har Nibe 310.
En Nibe 410 är en 310 men den värmer till luften. så en 410 kan ersätte en FTX
en 310 är för hus utan FTX, men ger samma besparing som en FTX
Kom på en annan bra jämförelse, bara för att visa lite tydligare vad jag pratar om i en del andra trådar.
den energi man kan plocka ur en Nibe 410 motsvarar ungefär 30m bergvärme.
Har ni hörtalas om nån som värmer huset med endast 30m bårrhål?
den energi man kan plocka ur en Nibe 410 motsvarar ungefär 30m bergvärme.
Har ni hörtalas om nån som värmer huset med endast 30m bårrhål?
Jo, men är det inte lite overkill att borra bergvärme till ett radhus på ca 100 kvm?
Ljudnivån är det ngn som nämner, jag har mitt pannrum under en trapp och även en toalett imellan, dvs två dörrar. Borde inte störa mer än en oljepanna, snarare mindre? Eller surrar det mkt?
tack för alla svar förresten, det här ger lite mer input.
Ljudnivån är det ngn som nämner, jag har mitt pannrum under en trapp och även en toalett imellan, dvs två dörrar. Borde inte störa mer än en oljepanna, snarare mindre? Eller surrar det mkt?
tack för alla svar förresten, det här ger lite mer input.
Är nöjd med vår 310p MEN
1. ljudet, den står direkt på gjuten platta två vånigar ner och när kompressorn startar så blir det ett lågfrekvent "dån" i hela huset. När jag hinner ska jag försöka ställa den på något dämpande.
2. Jag blev lockad av att den skulle gå att koppla in för datorkommunikation. Det tog ett år innan hårvaran fanns och då kom en ganska dyr box som innehöll GSM larm och allt möjligt jox, jag ville bara kunna koppla den till mitt hemma nät och samla statistik från den. Haft långa mailväxlingar med NIBE men att släppa en specialrelease för en hemmapulare gick inte.
///Johan
..du satte det absolut allra viktigaste inom parentes
..och det första man då skall göra är att öka ventilationen och styra ventilationen så att man suger ut radonet där det bildas (dvs inte transportera den kontaminerade luften genom halva huset först till något centralt placerat utsug typ i kök och badrum)
..nu får ni en luftväxling som överskrider normerna (½ oms/h) och då är det viktigt att
- luften tas in så varm som möjlig (någon solig vrå)
- värmen i den luft som lämnar huset tillvaratas tex med värmeväxlare (FTX) eller värmepump
..ja skulle man sätta in kronor och ören i de erfarenheter som nämnts i denna sträng så skulle kalkylerna med stor sannolikhet visa att det hade varit billigare med FTX och en elpanna
Följande indikerar vad själva elpannan kostar
Inköp typ 25kkr, livslängd 20 år, ränta 3%, underhåll 2% av invest, energiförbrukning villa 20000 kWh/år
ger att "bara pannan" kostar 11 öre/kWh
..likande kalkyl bör man göra på alla prylar
om man då räknar baklänges
och om man då plockar besparingssiffror ur inläggen, säg snitt 4000 kWh och använder oss av "det bästa av de dåliga livsländer som nämnts" 6 år, och elpris på 1 kr/kWh
så får den vp:n kosta (4000*1/(x*0,185+x*0,02)) = 19500 kr
..visst finns det fog för "passionerade" CarMans liknelser med "elpannor"
..och man bör även ta sig en titt på alternativen om man nu vill spara energi
..och tex tilläggsisolerar man så att man sparar 4000/år vad får det då kosta?
Här bör man kanske räkna med lägre ränta än på teknikalternativen men säg samma här, definitivt längre livslängd, säg 50 år och underhållet kan kanske sättas = 0 ger då (4000*1/0,038) => 105000 kr
Följande indikerar vad själva elpannan kostar
Inköp typ 25kkr, livslängd 20 år, ränta 3%, underhåll 2% av invest, energiförbrukning villa 20000 kWh/år
ger att "bara pannan" kostar 11 öre/kWh
..likande kalkyl bör man göra på alla prylar
om man då räknar baklänges
och om man då plockar besparingssiffror ur inläggen, säg snitt 4000 kWh och använder oss av "det bästa av de dåliga livsländer som nämnts" 6 år, och elpris på 1 kr/kWh
så får den vp:n kosta (4000*1/(x*0,185+x*0,02)) = 19500 kr
..visst finns det fog för "passionerade" CarMans liknelser med "elpannor"
..och man bör även ta sig en titt på alternativen om man nu vill spara energi
..och tex tilläggsisolerar man så att man sparar 4000/år vad får det då kosta?
Här bör man kanske räkna med lägre ränta än på teknikalternativen men säg samma här, definitivt längre livslängd, säg 50 år och underhållet kan kanske sättas = 0 ger då (4000*1/0,038) => 105000 kr
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Val av frånluftsvärmepump och eventuell kyla från densamma Nibe s735c
Värmepumpar -
Ny frånluftsvärmepump, bosch eller nibe?
Värmepumpar -
Fråga angående Nibe frånluftsvärmepump f730 & luftvärmepump
Värmepumpar -
Nibe frånluftsvärmepump F730 läcker vatten
Värme allmänt -
Finns det någon som vet något om NIBE F760 Frånluftsvärmepump
Värmepumpar