Vi har värmepumpen ca 15 m från kökskranen och varmvattnet tar en hel evighet att få fram. Om jag spolar för fullt tar det ca 20 sekunder innan vi får varmvatten. Åtminstone känns det som en hel evighet. Går det att göra något åt detta?

Du får helt enkelt skaffa kortare rör. ;D

...förlåt, kunde inte låta bli. 8)

Kan spontat komma på 3 olika lösningar. Minska rördimensionen, instalera cirkulerande varmvatten eller sätta en liten 15 liters VVB monterad i köket i serie med varmvattenröret.

Tompa

Tompa01 skrev:
Kan spontat komma på 3 olika lösningar. Minska rördimensionen, instalera cirkulerande varmvatten eller sätta en liten 15 liters VVB monterad i köket i serie med varmvattenröret.

Tompa
Minska rördimensionen går inte utan att bila upp plattan....

Cirkulerande varmvatten antar jag också är svårt att anlägga utan att dra synliga rör genom vardagsrummet.

Liten VV-beredare kan funka! Bra tips. Finns det inte små genomströmningsvärmare?

Johan.
Har du genomströmningsberedare i värmepumpen? Verkar det som om det funkar sämre än vp med vanlig tank typ IVT490? Funderar på Comfortzone så jag är lite nyfiken..

Har du kollat hur dina rör går? Det visade sig att vår rördragare hade förberett för cirkulation "för säkerhets skull" i vårt hus utan att vi visste det. När jag frågade honom sa han att han brukade göra det för det går ju inte att göra efteråt.

Vad gäller genomströmningsvärmare så funkar de bra. Har bott utomlands några år och där var de standard. Finns på Hornbach ...eller var det Bauhaus?

cat_stevens skrev:
Johan.
Har du genomströmningsberedare i värmepumpen? Verkar det som om det funkar sämre än vp med vanlig tank typ IVT490? Funderar på Comfortzone så jag är lite nyfiken..
Jag har snabbt varmvatten i bad o tvättstuga men de ligger nära värmepumpen, så det beror nog inte på värmepumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.