Hello,

Första sommaren i huset närmar sig och nu har man gjort som man blivit rekommenderad och stängt av cirkulationspumpen (ska motioneras nån timme i veckan) och dragit shunten så långt ner det går... men pannan visar ändå att jag har ungefär 40 gradigt vatten ut och 30 gradigt in igen... håller den värmen på det vattnet som är närmast eller ska man kolla detta vidare?

Jag hade samma problem när jag köpte mitt hus
Jag bytte shunt varvid problemet löstes
Det finns renoveringssatser till shuntventiler, men en ny är inte så dyr på Rinkaby rör eller någon av de andra internetbutikerna
Kan du inte slå av pannan???

Okay, får kika efter ett renoveringskit då... shunten har varit seg från början... först gick det inte att få ut mer än 20 grader i systemet när vi flyttade in... men det löste sig efter lite smörjing och lätt våld. :)

Slår jag av pannan o låter sambon duscha i kallvatten så behöver jag nog iofs inte oroa mig över den längre... ;)

Rinkaby rör tar drygt 300:- för en shunt...
Så vore ja du skulle jag byta shunten.. ::)

Så behöver du inte stänga pannan med livet som insatts.. ;)

En god ide skaffa motorstyrning samtidigt.. Rinkaby tar 2000:- för en thermomatic cbj..

Ofta sitter det avstängningsventiler på båda sidorna av cirk. pumpen. Prova att stänga den ena eller båda. Det bör förhindra självcirkulationen. :D

Slår jag av pannan o låter sambon duscha i kallvatten så behöver jag nog iofs inte oroa mig över den längre... ;)
Ingen fara för hon kommer förmodligen att koka av ilska så då behöver hon nog kylas ner. ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.