5 035 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Fjärrvärme tillsammans med FTX
5-läges fläkthastighet????Sne4 skrev:
Du menar att du manuellt måste ställa in fläkthastigheten?
Jag är ute efter elektronisk varvtalsreglering av fläkt beroende av utetemperatur samt fuktkvot i kanal.
De argument som talar för ovan är:
-Billigt
-Så gott som underhållsfritt
-Elsnålt (om man låter fläkten jobba på lägre varv)
-Bra komfort (min. drag)
Citerat från ovan länk:
"
Att dessutom installera värmeväxling är oftast inte ekonomiskt försvarbart. En stor del av den värmeenergibesparing som kan erhållas vintertid från det nervarvade frånluftflödet äts med växlare upp av den elenergiökning som de ökade tryckförlusterna över värmeväxlaren medför. Dessutom är värmeväxlaren ytterligare en komponent i ventilationssytemet som behöver noggrann service och underhåll för att fungera bra och inte bli en föroreningskälla för tilluften.
Nutek propagerar starkt för eleffektiva installationer. Att installera varvtalsstyrning och varva ner till- och frånluftsfläktarna efter behov och årstid är den största eleffekt och elenergibesparing man kan åstadkomma. En eleffektreducering som är störst kalla vinterdagar när den behövs som bäst. När luftflödet via frekvensomriktare reduceras med 20 % reducers eleffektbehovet med ca 50 % . Reduceras luftflödet med 50 % kalla vinterdagar är eleffektreduceringen ca 80 %. Utrustninge för årstidsanpassad ventilation kostar dessutom bara ca 1/3 av vad värmeväxling kostar. Vid nyinstallation skall man naturligtvis även se till att de fläktar och motorer som installeras är eleffektiva och arbetar med bra verkningsgrad.
"
Det du vill åstadkomma med det styrsystemet till en F-ventilation är väl ingen egentlig fördel med ett F-system?
Både ett ftx-system och ett F-system skulle påverkas på samma sätt av ett sådant reglersystem, det var det jag menade med att artikeln i sig inte var något argument för F-ventilation.
Ekonomibiten, tja det beror på vem som räknar. I mitt fall med vedpanna och billig uppvärmning kan jag omöjligt räkna hem vare sig ett F-system eller ett ftx-system, jämfört med självdragsventilation som fungerar sisådär..
Jag vill ha ett ventilationssystem som ger en kontrollerad ventilation - komfort - och gärna pollenfilter, vilket ger större underhåll, men bättre luft jämfört med ett F-system.
Fördel/nackdel?
Jag får får krypa upp på vinden och byta filter ibland och min sambo väser förhoppningsvis inte lika mycket på nätterna under våren..
Klart värt besväret för oss iaf - och filterkostnad.
Elsnålt?
Tja, i ditt citat:
Ett F-system med skorstensverkan, då behöver du kanske inte ha fläkten på överhuvudtaget säg nov-feb = 0W och FTX:en drar då i merförbrukning 0,120*24*120 - 0=345kWh
Inte så farligt, med tanke på de kWh som gått tillbaks in i systemet. För att utveckla:
Ponera att du under denna tid har ventilarat bort 2000kWh(borde inte vara i överkant iaf). Hur har du tänkt tillföra dessa 2000kWh med mindre el än 345kWh?
Ditt komfortargument - mindre drag med F-ventilation är jag inte riktigt med på, uppfattas en lägre tilluftstemparatur som mindre drag???
Både ett ftx-system och ett F-system skulle påverkas på samma sätt av ett sådant reglersystem, det var det jag menade med att artikeln i sig inte var något argument för F-ventilation.
Ekonomibiten, tja det beror på vem som räknar. I mitt fall med vedpanna och billig uppvärmning kan jag omöjligt räkna hem vare sig ett F-system eller ett ftx-system, jämfört med självdragsventilation som fungerar sisådär..
Jag vill ha ett ventilationssystem som ger en kontrollerad ventilation - komfort - och gärna pollenfilter, vilket ger större underhåll, men bättre luft jämfört med ett F-system.
Fördel/nackdel?
Jag får får krypa upp på vinden och byta filter ibland och min sambo väser förhoppningsvis inte lika mycket på nätterna under våren..
Klart värt besväret för oss iaf - och filterkostnad.
Elsnålt?
Tja, i ditt citat:
Första träffen i google - marknadsöversikt ft-xaggregat gav att vitovent 300 hade en eleffekt på 16-120W. Av dessa 120W så återvinns ju en viss mängd beroende på aggregat och flöde.
Ett F-system med skorstensverkan, då behöver du kanske inte ha fläkten på överhuvudtaget säg nov-feb = 0W och FTX:en drar då i merförbrukning 0,120*24*120 - 0=345kWh
Inte så farligt, med tanke på de kWh som gått tillbaks in i systemet. För att utveckla:
Ponera att du under denna tid har ventilarat bort 2000kWh(borde inte vara i överkant iaf). Hur har du tänkt tillföra dessa 2000kWh med mindre el än 345kWh?
Ditt komfortargument - mindre drag med F-ventilation är jag inte riktigt med på, uppfattas en lägre tilluftstemparatur som mindre drag???
Det bör det väl vara om man sänker varvtalet på vintern, i.o.m. det så sänks ju energikostnaden. Dessutom minskar risken för ev. kalldrag.Sne4 skrev:
Pollenfilter finns även till tilluftsdon, typ Fresh 80/90 etc. om man så önskar. Nackdelen med F-vent i detta fall skulle i såfall vara att man får byta/rengöra filter på flera ställen.
Det är väl klart att risken för drag minskas om varvtalet regleras ned vid kall utetemperatur.
En fördel för ett F-system gentemot ett F-system utan reglermöjligheter ok.ulan skrev:
-Men årstidsanpassad ventilation behöver väl inte vara en fördel för just ett F-system?
Att sänka luftflödena på vintern får ju samma effekt på innemiljön(gällande rH, VOC, co2 osv), oavsett F,FT(x), självdrag?
Ok, flera serviceställen behöver ju inte heller vara en nackdel kontra ett, om det sitter bökigt till.
Givetvis, men frågan var väl minskat drag med ett F-system jämfört med FTX system - som förvärmer tilluften, och mindre temp. skillnad brukar väl inte ge samma dragkänsla?
Ja, det är sant, man ventilerar naturligtvis bort en massa kWh om man inte har en växlare.
Merkostnaden för FTX kontra F gör dock för vår del att vi inte kan räkna hem ett FTX på storleksordningen 20-30 år och då tycker jag inte det är någon idé
33 öre i rörligt kWh pris är billigt (ja fjv är ofta billigt fastän många vill tro annat, En orsak kan vara att det finns inte så mycket dolda kostnader med i bilden)
och ni räknar rätt (på marginalkostnaderna)
dock verkar tillägget för TX högt
en vp är uteslutet även om man enbart räknar på driftkostnaderna, ni måste upp i årsvärmefaktor nästan 3 och oförändrat elpris för att det skall vara bättre, lägg därtill kapitalkostnaden - och glöm den
ventilationen sen:
beror lite på hur man värderar ett bra inneklimat
och ni räknar rätt (på marginalkostnaderna)
dock verkar tillägget för TX högt
en vp är uteslutet även om man enbart räknar på driftkostnaderna, ni måste upp i årsvärmefaktor nästan 3 och oförändrat elpris för att det skall vara bättre, lägg därtill kapitalkostnaden - och glöm den
ventilationen sen:
beror lite på hur man värderar ett bra inneklimat
vi håller just på att bygga ett hus där vi valt enervet pingvin för 16000 och sen gick alla rör + installation på 18000.
Har en fråga ang. den varvtalsstyrda f-venten ovan.
Om man minskar varvtalet på fläkten när det är kalt ute för att minska energiåtgången, minskar väl även ventilationen.
Alltså bör det bli sämre inomhusklimat då, man duschar/tvättar m.m. ju inte mindre bara för att det är kallt ute så man producerar ju samma mängd fukt och använt syre. Kravet är väl att man skall byta ut all luft i husen 12 ggr/dygn (även om det är 30 grader kallt ute) hur klarar man det kravet om man sänker ventilationen?
Eller menar du (mg68) att du byter luften inne fler än 12ggr/dygn när det är 0 grader och när det är kallt går du ned till 12 ggr?
/Jonas
Har en fråga ang. den varvtalsstyrda f-venten ovan.
Om man minskar varvtalet på fläkten när det är kalt ute för att minska energiåtgången, minskar väl även ventilationen.
Alltså bör det bli sämre inomhusklimat då, man duschar/tvättar m.m. ju inte mindre bara för att det är kallt ute så man producerar ju samma mängd fukt och använt syre. Kravet är väl att man skall byta ut all luft i husen 12 ggr/dygn (även om det är 30 grader kallt ute) hur klarar man det kravet om man sänker ventilationen?
Eller menar du (mg68) att du byter luften inne fler än 12ggr/dygn när det är 0 grader och när det är kallt går du ned till 12 ggr?
/Jonas
Jag uppmärksammar det här med grunderegipriset här...
33öre/kWh är ..väldigt billigt så då är det ju fullt förståeligt varför FTX inte är så självklart för ekonomin.
Däremot kan jag skriva under på att det blir en rejäl komfortförbättring. Gick själv över till FTX 3.5 månader efter att vi flyttat in i vårt hus från 1974. Dock utan värmebatteri för jag tror att man får bättre luftväxling om man INTE förvärmer luften man blåser in.
Handlar om att varm luft kan bli "liggande" upptil i ett rumt. Därför större byggnader har "blandande" tilluftsdon i taket som provocerar luftflödet i rummet.
Komforten som sagt...jo, värmen i hela huset blev MYCKET jämnare och skillnader beroende på var man befinner sig i förhållande till ytter/innerväggar, fönster m.m. utjämnades.
Om man som jag slänger in en brasa i braskaminen ibland på vintern så gör FTX:en ett MYCKET bra jobb med att behålla den värmen inomhus.
33öre/kWh är ..väldigt billigt så då är det ju fullt förståeligt varför FTX inte är så självklart för ekonomin.
Däremot kan jag skriva under på att det blir en rejäl komfortförbättring. Gick själv över till FTX 3.5 månader efter att vi flyttat in i vårt hus från 1974. Dock utan värmebatteri för jag tror att man får bättre luftväxling om man INTE förvärmer luften man blåser in.
Handlar om att varm luft kan bli "liggande" upptil i ett rumt. Därför större byggnader har "blandande" tilluftsdon i taket som provocerar luftflödet i rummet.
Komforten som sagt...jo, värmen i hela huset blev MYCKET jämnare och skillnader beroende på var man befinner sig i förhållande till ytter/innerväggar, fönster m.m. utjämnades.
Om man som jag slänger in en brasa i braskaminen ibland på vintern så gör FTX:en ett MYCKET bra jobb med att behålla den värmen inomhus.
Jag köper ditt resonemang om bättre luftväxling, men upplever du inte att det drar kallt på vintern? Förresten, där ni bor, hur kallt är det som kallast på vintern?snillet skrev:
Har du placerat något frånluftsdon nära braskaminen, eller sitter alla där de "ska"?snillet skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden