antar att du pratar om luft/vatenvärmepump.
en luftvattenvärmepump måste lobba ihop med annan värmekälla, förslagsvis din gammla elpanna du har idag, då den inte själv har nån elpatron eller varmvattenberedare.
oftast funkar det bärs om man monterar in en ny elpanna som är gjord för att jobba ihop med luft/vatten värmepumpen. & om man måste göra det så är man nästan uppe i samma pengar som bergvärmen kostar.

bergvärmen går hela vintern oavsett hur kalt det är ute, men när ditt hus kräver mer effekt än vad din värmepump kan leverera så går en elpatron in & hjälper bergvärmen, men fortfarande arbetar bergvärmen.

Luft/vatten värmepumpen arbetar bara när det är varmare än -10 grader. Nr det blir kallare än så så går elpannan in & står för all värme & varmvatten
verkningsgraden på luft/vatten värmepumpen varierar beroende på ute tempratur, den verkningsgrad (COP) som tilverkaren anger är mät vid +7grader

Jag skulle personligen satsa på ytjordvärme eller bergvärme, ytjord värme är presis samma sak som bergvärme, men man lägger slangen i marken istället för all bora ned den i ett berg, dett gör att instalationen bilr billigare, men detkräver lite störe tomt & du måste gräva upp istort set hela tomten (passar bäst vid nybygnation)

Skynda dig att boka om igenläggningen av tomten, här finns ca 20-30 000:- att "tjäna"

Man ska inte bora 2 bergvärme hål närmare än 20m från varandra, då kan dom sno energi från varan.
Om man är lite osäker så är det bara at bora några meter djupare, då får du bättre effekt & billigare drift.

Men som sagt så är ytjordvärme optimalt i dit fall. STOPPA PRESSARNA! ;)

Gör om gör rätt, du komer att ångra dig annars!

STOPPA PRESSARNA! ;)
Det är väl rullarna som skall stoppas ;D

jonnan skrev:
gagga tack printar ut det och slukar även det är ju så snurrig av alla säljartips.  :P
Jag påstår mig inte veta vad som är bäst, men jag vet att det finns folk på forumet som nästintill blir rabiata, när man ifrågasätter det som de tycker är bäst.

Lyssna runt på många åsikter, sen är det bara att följa det som känns bäst just för er!

Gagga

hur mycke el förbrukar du idag? & hur mycka av detta är hushåls el?

CarMan skrev:
hur mycke el förbrukar du idag? & hur mycka av detta är hushåls el?
Vem ställs frågan till??

Mvh Gagga

Gagga skrev:
Vem ställs frågan till??

Mvh Gagga
Trådskaparen, då det är han vi hjälper i denna tråd

Om vi säger att du har 24 000kWh i uppvärmning, varmvatten & hushållsel så hamnar du på 10-12 000kWh efter bergvärmeinstalation

med en frånluftsvärmepump gissar jag att du hamnar på 14-16 000kWh

& en luft/vaten värmepump kanska skulle landa på 13-15 000kWh

Desas är gissningar & vad man hamnar på beror till stor del på ditt radiatorsystem & viss del ditt hus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.