Vi har nu slängt ut vår oljepanna för att ersätta den med luft-/vatten värmepump.

Huset är från -59 med självdrag genom skorstenen. Eftersom vi nu inte behöver skorstenen för pannans skull skulle vi gärna vilja ta bort den eftersom det står mitt i huset och "förstör" våra planer på en helt annan planlösning.

Är det någon som vet hur detta påverkar inomhusluften?? Vi inser såklart att vi måste sätta in fler ventiler i alla rum, det har många sagt... Men är det något annat man bör tänka på innan vi börjar riva?? ???

Är det inte lite tokigt att ta bort skorstenen?
Den har ju syor mysfaktor....
Samt att oftast är husen byggda mot skorstenen, dumt att ta bort stöttepelaren.

Ja bort med den. Vi gjorde det förra året och det var det bästa vi gjort. Åtta pipor tar oceaner med plats, skorstenen höll dessutom på att falla i bitar av sig själv.

Vill ni ha en kamin för myseldning, montera en modulskorsten i plåt i stället.

MEN - har ni en fungerande ventilation i dag krävs det helt klart lite eftertanke. Här i huset försvann ventilationen för 20 år sedan (med oljepannan) så när skorstenen försvann gjorde det varken till eller från. Dock är det inte alltid så roligt nu när vi under renoveringsarbete inte har någon vent alls egentligen. Köksfläkten går nu på lågvarvför att skapa ett grundflöde. Tilluft finns i alla fönster och med badrumsvent på plats om några månader så ska vi nog klara oss bra.... Passiva värmeväxlare har vi tittat på, men det är dyrt.

Henrik, nog är det väl så att de flesta hus står på egna ben även utan en skorsten...... ::)

he he... det är klart men skorstenen hjälper ofta till så att rekomendera alla att ta bort den skulle jag inte..

Hej igen!

Nu ligger skorstenen på marken. Jag kan konstatera att ventilationen är densamma som innan, mao obefintlig med eller utan skorsten. För att få bra drag i det så måste man köra oljepannan och det har vi aldrig gjort.

Däremot har jag talat med en ventilationsexpert och han säger att man ska ha mekanisk frånluft ifrån våtutrymme (badrum, tvättstuga) med en sk kanalfläkt och tilluft behövs i vardagsrum och sovrum, allrum mm.

skoglund skrev:
H

Däremot har jag talat med en ventilationsexpert och han säger att man ska ha mekanisk frånluft ifrån våtutrymme (badrum, tvättstuga) med en sk kanalfläkt och tilluft behövs i vardagsrum och sovrum, allrum mm.
Just det. PAX-fläktar är utmärkta till detta om man inte vill ha en central fläkt på vinden ink reglerprylar (jobbigt).

Passiva värmeväxlare har vi tittat på, men det är dyrt.
Hej MathiasS,

Jag har kliat mig i huvudet runt detta. Då du liksom jag har värmepump kan det bli en förlustaffär att ha värmeåtervinning via värmeväxlare.
Tilluften till växlaren förvärms för att förhindra frysning av kondensvatten i växlaren. I vilken omfattning det sker har jag inte riktigt koll på. Det kommer då bli att man flyttar en del uppvärmning från värmepumpen till direktel.
De alternativ jag tänkt på är att ta luften via en kanal i marken alternativt förvärma med ett vattenburet värmebatteri. Det sistnämnda kräver dock en egen slinga med värmeväxlare, cirkulationpump och frostskydd.
Har någon löst detta skulle det vara kul att höra.
Själv har jag nu köpt ett rent frånluftsaggregat.

/m

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.