1 795 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Retsam läcka
Efter att ha installerat en ack med mängder med kopplingar och pryttlar lyckades jag få allt tätt, trodde jag. Det visade sig sedan att ett rör som jag inte rör hade ruckats så att det läcker lite lite. Värmerören är gamla stålrör från 30-talet. Läckan finns i en skarv mellan två rör gängsida mot invgänga. Finns det något annat sätt att lösa detta än att tappa ur systemet? Jag fantiserar om nån form av kemisk tätningsgucka av värsta Biltemasorten eller kanske svetsa i skarven (har acetylensvets)? Nån som har nåt tips innan jag tappar ur skiten!
Helst skulle man ha tappat systemet och gjort om skarven på erforderligt sätt. Det finns dock ett annat sätt om förutsättningarna är rätt:
Om det finns utrymme runt skarven så går det att släppa trycket och svetsa med elsvets. Gassvetsa är bara att glömma så länge det finns vatten i röret.
Om det finns utrymme runt skarven så går det att släppa trycket och svetsa med elsvets. Gassvetsa är bara att glömma så länge det finns vatten i röret.
Hur länge sedan är det du fyllde upp? En lite läcka i svarta rör brukar kunna täta till sig själv.
Hmmm, tack för tips och synpunkter. Jag fyllde upp för en vecka sedan. Det kommer inte att "täta sig själv" eftersom jag kan röra på röret typ 1/8 varv och det droppar typ 3-4 dl på ett dygn. Det lutar åt att jag kommer att tappa ur radiatorsystemet... Kanske inte hela världen med tanke på att det nyss är påfyllt.
Om du kan vrida på röret kanske du kan skruva åt det i den läckande skarven och åtgärda läckan lättare i andra änden? Beroende på hur den skarven ser ut förstås...
Har det inte tätat till sig på en vecka kommer det mycket riktigt inte att täta till sig heller, är det inte tätt efter två dagar så kommer det fortsätta rinna. Tappa ur och lina upp skiten!
Klicka här för att svara