Idag satte jag på värmen och gick runt och ställde in termostaterna, eller rättare sagt, kranarna på elementen. På ett av elementen så började det droppa när jag vred om, och det rejält. Jag sprang ner i källarn och kylde av pannan så trycket minskade, så det blev "bara" ett par dl som rann/droppade ur.

Vad är det frågan om? Måste jag byta alltihopa eller bara en del? Om jag måste byta allt, måste jag verkligen tömma systemet, det är ju ett element på översta våningen, så trycket borde väl inte vara så högt om systemet är kallt?

HJÄLP! :)

EDIT: Alltså, vattnet kommer från början ut där själva vredet går in, även om det inte ser ut så på bilden.

• suck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frys röret och stäng returventilen bytt ventilen på det aktuella elementet.

Ny ventil kostar runt 90 kr på rinkaby beroende på dim gissar på att det är en 1/2" ventil. Ny thermostatkropp 150 spänn

Overlander skrev:
Frys röret och stäng returventilen bytt ventilen på det aktuella elementet.
Jättebra men eftersom det är en handfull privatpersoner runt om i landet som har tillgång till en frys så är det nog mer realistiskt att tappa ur lite vatten.
Radiatorn sitter på översta våningen så är det inte många liter som behöver tappas av.

behövsinge frys finns på sprayflaska går även med kolsyresläckare.

Haha, nä allvarligt du rekomenderar väl ändå inte att skon jolmen ska försöka frysa röret på det viset?

Säg att han lyckas frysa röret och lossar ventilen, vvs amatör som han är så tar det lite tid att få till liningen och poff så släpper isproppen och det sprutar ut svart radvatten i taket.
Nädu om man inte har en riktig frys så får man finna sig i att tappa ur istället

Men om han släpper på trycket via luft ventilen eller nere i källaren ska det väl inte vara några problem?

Visst klart det går att släppa trycket i kälaren också gav bara ett förslag på hur man kan göra och frysa utan frys går utmärkt har gjort det flera gånger visst klart att det är lättsamare med frys då man slipper tidspressen.

Hej

Jag hade liknande problem med ett element i källaren. Där läckte det ut vatten runt axeln som går in i ventilen från vredet. På mitt element gick axeln in genom en mutter genom att dra åt denna kan man trycka ihop packningen i packboxen ytterligare lite så att den åter tätar runt axeln. Din ventil verkar inte vara av riktigt samma modell men jag tycker att man kan ana ett nyckeltag.

PjS

Om man får komma med ett bra men lite dyrare råd.....

Tappa systemet och byt alla termostatventiler eller insatserna.www.mma.se har system så du bara bytar inanmätet. dom har även kompletta ventilhus+termostathuvuden. danfoss har ventiler+huvuden.

mma´s utbytesinsatser är lättare/smidigare att byta

Och tro mig har en börjat droppa så kommer snart (1dag-5år) andra att droppa.

Med nya termostater och eventuell shuntstyrning så får du en jämnare temperatur (ekonomi).

ppalm skrev:
Om man får komma med ett bra men lite dyrare råd.....

Tappa systemet och byt alla termostatventiler eller insatserna.www.mma.se har system så du bara bytar inanmätet. dom har även kompletta ventilhus+termostathuvuden. danfoss har ventiler+huvuden.

mma´s utbytesinsatser är lättare/smidigare att byta

Och tro mig har en börjat droppa så kommer snart (1dag-5år) andra att droppa.

Med nya termostater och eventuell shuntstyrning så får du en jämnare temperatur (ekonomi).

Vill nog hålla med, dyrare och mer jobb nu, men man slipper trassel med ventilerna de närmsta 20-30 åren!
(Säger han som har handvreden från -37 kvar!)

Eftersom jag är helt nollställd och knappt hunnit förstå mig på pannan fick jag ta hit rörmokaren.. Han tryckte i teflontråd/garn(?) så det blev tätt.. Fick även en bit teflontråd som jag sen roade mig själv med att täta fler med, eftersom nästan alla kranar i huset var lite fuktiga på axeln, och till och med lite dropp ibland. Det var helt klart värt några hundringar att få en demonstration och direkta svar på alla mina frågor. :) Nu är det torrt.

Men visst, jag ska byta varenda ventil och sätta dit riktiga termostater. Men det får bli när det är varmt ute igen nästa år, känner mig lite väl färsk för att ge mig på nåt sånt nu när kylan har kommit.

Jag håller tummarna för dig  ;)

Själv var jag på ett element och skulle byta en packning till insatsen och som jag gjort förr så tappar jag inte ur systemet  8-) för en sån liten åtgärd.
Men oj vilken dusch jag fick i och med att jag glömt stänga cirkulationspumpen  ;D
Men efter jag stängt av pumpen så siprade de ned längs den upptejpade plasten ned i hinken och packningen ble bytt på noll tid.

Trevlig helg

Haha.. frysa med kolsyresläckare.. den var bra den ;D

Bra att det funkade att täta den, men det är ju bara en nödlösning. Hade jag varit du så hade jag tappat ner hela systemet och bytt allihop till termostatventiler. Troligtvis får du lite jämnare värme också, och sparar nån krona i uppvärmingskostnader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.