Någon som kan ge tips på hur man på enklast sätt provtrycker en radiator av typen Sektionsradiator REX-R?

Jag har kapat av ett antal sektioner för att elementet var för brett från början och sedan svetsat dit nya lock med mig svets, skulle behöva provtrycka detta innan jag monterar tillbaka för att säkerställa att det inte läker...

Simplaste sätter om du har ett löst element är väl att köra med trädgårdslagen om se om det är tätt. Slangen i ena ändan och luftning/kran i andra.

Borde ju kunna fungera, det bör väl vara minst 5 bar i tryck från vattent iallafall, tänkte så man får tillräckligt med tryck för att säkerställa att det inte blir för lite tryck...

Om 1bar motsvarar 1 kg och 1 kg i sin tur motsvarar 10 m vattenpelare och elementet sitter monterat ca. 7 meter ovan pannan så borde det teoretiskt räcka med 0,3 kg tryck... Men det kommunala vattnet borde ha åtmindstånde 5 kg tryck i framledningen...

Kommentarer?

Trycket i kommunala vattnet räcker. Jag tror jag har 6 kg tryck i det kommunala vattnet och mindre än 1 kg tryck i värmesystemet.

Har du MIG-svetsat är provtryckning en mycket god ide ;)

Däremot tror jag att 6 bar är i mesta laget...

MATSS, är det till nackdel att svetsa med mig?
Svårare att få tätt eller?!?

Ja det blir mer porer jämfört med gas eller TIG. Ett alternativ är att provtrycka med luft och använda såpvatten. Bra om man ska svetsa-provtrycka-svetsa... Det är dock inte tillåtet pga sprängkraften som blir med luft. Men det är mycket som är förbjudet och om man nöjer sig med 1 bar är väl risken försumbar...

om man provtrycker med 2 bar borde ræcka, man kan ju blanda i lite såpa i vattnet så blir det fina såpbubblor?!? ;)

• Gilla
Moltas
  • Laddar…
Provtryck med vatten!!
Om du trycker med luft och elementet inte håller är det inte säkert att du överlever.

Huruvida 6 bar är i mesta laget vet jag inte. Däremot har jag provtryckt mina element med det kommunala vattnet och eftersom det då var tätt så kände jag mig trygg i att det även skulle vara tätt med det lägre trycket som jag har i värmesystemet.

Ett litet sidospår, provtryckning men av tappvattenledningar där ju trycket är högre....

Om man nu inte rekommenderas att provtrycka med luft vilket jag har utrustning för, hur trycker man nydragna tappvattenledningar om det tillgängliga kommunala vattentrycket är skrämmande lågt som hos mig (typ några få bar). Kan ju bli lite otrevligt när kommunen väl har fått ordning på sina ledningar och höjer till det normala.

Provtryckningsaggregat Ridgid 1460E, motordrivet, Pris/dygn 165:-
från http://demo.ahlsell.se/upload/AHL_Hyrestips2005.pdf

(där finns även "rördetektor" som efterfrågats i en tråd här bredvid,
Lokaliseringsutrustning Ridgid Navitrack Scout )

Nackdelen är ju att Ahlsell inte hyr ut till privatpersoner. Men vet man att det finns så kanske det går få tag i hos någon annan hyresfirma också.

Och som sagt tryck inte med luft. Vill man veta varför så är det ju bara att testa med en vanlig ballong, fyll med luft resp vatten. Med luft så smäller det utav s@t#n, med vatten så blir det bara blött.

Jag fortsätter halvt OT:

Hmm, har någon testat att pumpa vatten med en cykelpump? Ner med klabbet i hink vatten och pumpa på...... Kan kanske vara tungt att få upp trycket. Men hur ansluter man pumpen till elementet? Plats för kreativa ideer.

Eller bygga en testutrustning om man har ett slutet expansionkärl över. I stället för att pumpa luft ut i värmesystemet eller vad man nu vill testa. Töm blåsan på luft (i exp.kärlet , inte din egen ;-) ), fyll kärlet med vatten, Anslut kärlet till det som skall testas, för att sedan pumpa upp trycket i blåsan igen. Exp.kärlet är ju provtryck och godkännt redan. Och det borde ju tåla att blåsan havererar om man skulle ha otur.
Åsså en manometer någonstans så man vet vilket tryck man har.
(Sigro har ett 12 liters kärl för 425:- .....)

Ah, nog med snack från mig..

Provtryckning utförs med 1,3 x arbetstrycket i ditt fall runt 2 kg/bar.
Ska du trycka/täthetsprova med luft gäller 0,2 bar.
rogge

Nu har jag provtryckt radiatorn, fick låna utrustning av min lokala VVS firma, de rekommenderade 3 kg tryck.

Kopplade vattenslangen till detta och justerade flödet så det låg konstant på 3kg i 10 minuter, det knakade rejält i elementet i början, men jag kunde inte konstatera något läckage där jag svetsat...

Det bör väl inte kunna läcka något mellan sektionerna... antar jag, kontrollerade enbart där jag svetsat, då elementet var tätt sedan tidigare!

Provtrycka med tryckluft måste väl gå bra ifall man fyller upp med vatten först?
isåfall blir det ju ingen luft-volym, så om det inte skulle hålla tätt så händer det inte så mycket..

/Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.