Hej!
Undrar om någon vet om man ska kontrollera trycket i gummiblåsan i expansionskärlet. Det sitter ju en bilventil i servicevänlig position i pannan (Nibe ECV 13).
Anleningen till frågan är att trycket i systemet vill krypa ner till 0.8-0.9 bar och ligga stabilt där även om man ökar upp till 1.2. Trycket går ner igen efter nån månad till 0.8-0.9.
Ny säkerhetsventil är monterad och läckor i systemet är uteslutet (inga dolda skarvar i hela huset), enrörssystem.
Systemet har tappats på vatten från någon radiator då och då och därefter fyllts på.

Kan det vara så att förtrycket är för lågt i exp.kärlet och klarar bara hålla 0.8-0.9 bar?

/Fredrik

Hej!

Lånar tråden lite för jag har lite funderingar kring mitt slutna kärl med.
Ska jag fylla det med 0,5kg innan eller efter jag fyllt systemet med vatten?

Matss skrev:
Expansionskärlet skall fyllas med luft till rätt tryck, minst höjden till högst belägna element. Detta med anslutningen öppen mot atmosfärstrycket.

Se [länk]
Stort tack för den fina länken

Jepp, förtrycket i kärlet ska mätas utan "mottryck från värmesystemet"

Fredrik B - om trycket stannar vid 0,8-0,9 bar så hade jag låtit det vara, ifall det trycket räcker för ditt hus, dvs att du har max 8-9 meter till högsta radiatorn.

Fortsätter det däremot sjunka så är det nåt fel.

lordi skrev:
Jepp, förtrycket i kärlet ska mätas utan "mottryck från värmesystemet"
Så innan jag kopplar in kärlet till systemet så ställer jag in rätt tryck i kärlet?

Ja men det är smart att montera ventiler så att du kan koppla från kärlet och avlasta det från tryck. Så att du slipper tappa ur systemet nästa gång du vill kolla trycket ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.