2 935 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Element på vinden
Hej! Jag har ett isolerat vindsutrymme på ca 12 kvm där jag vill ha uppvärmning på vintern för att hålla en temperatur på ca 10-15 grader. Jag undersöker nu olika typer av element, och har några frågor.
Jag har sett både oljefyllda element och något som kallas konvektorelement med fläkt. Förutom fläkten, vad är skillnaden här?
Kanske dum fråga, men ett vanligt element med termostat - slår det till när rumstemperaturen blir för låg, och av när den blir lagom igen? Eller är termostaten relaterad till yttemperaturen på elementet?
Jag har sett både oljefyllda element och något som kallas konvektorelement med fläkt. Förutom fläkten, vad är skillnaden här?
Kanske dum fråga, men ett vanligt element med termostat - slår det till när rumstemperaturen blir för låg, och av när den blir lagom igen? Eller är termostaten relaterad till yttemperaturen på elementet?
Termostaten känner inte yttertemperaturen på elementet. Den slår av eller på när den känner temperatureskillnaderna. Nackdelen med ett sådant element är att är antingen 100% eller 0%. Det vore bättre med ett element som kan lägga sig på kanske 40% hela tiden. Det blir en jämnare temperatur då.
Så om jag ställer termostaten på 15 grader, så slår elementet på 100% när temperaturen sjunker under 15, och sen slår det av när tempen är upp över 15 igen? Jo, jag förstår att det kan bli lite temperaturpendlingar då, men hur stora egentligen? 2-3 grader i vardera riktningen?
Var hittar jag element som kan ligga på en konstant lägre utnyttjandegrad, såsom 40% i ditt exempel? Och hur blir det med energiåtgången?
Sen det här med konvektorelement med fläkt... på vinden spelar det ingen roll att det finns en fläkt, stör ju inte ändå. Och om ett sådant element ger bättre/snabbare uppvärmning, är det att föredra? Är konvektorelement med termostat annars ekvivalenta med exempelvis oljefyllda element med termostat?
Var hittar jag element som kan ligga på en konstant lägre utnyttjandegrad, såsom 40% i ditt exempel? Och hur blir det med energiåtgången?
Sen det här med konvektorelement med fläkt... på vinden spelar det ingen roll att det finns en fläkt, stör ju inte ändå. Och om ett sådant element ger bättre/snabbare uppvärmning, är det att föredra? Är konvektorelement med termostat annars ekvivalenta med exempelvis oljefyllda element med termostat?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Just så fungerar ett element med elektronisk termostat. De flesta element som säljs idag har sådana...lastkaj skrev:
Finns element med bimetalltermostat också, de är rätt mycket billigare..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden