Köpte ett hus som stod tomt över vintern innan vi flyttade in. Då vi slog på den vattenburna golvvärmen sjönk trycket på mätarn vid pannan och den ditkallade rörmokarn konstaterade logiskt att det läcker någonstans. Eftersom han inte kan något om golvvärme är min fråga: Hur kan jag kontrollera om och var läckan är? I rummen kommer det upp ett rör och "vänder". Här sitter en ratt och en liten "ventil". Kan jag stänga av värmen i sektioner och på detta sätt hitta det rum där läckan finns?
Jag har hört att man kan skicka in vattenglas som om man har tur kan täta läckan ungefär som kylarcement. Eftersom vi inte kan få kontakt med förre ägaren kan jag inte spåra installatören eller få någon som helst information om systemet

Jag har strulat med ett sådant fel och hittade faktiskt läckaget med hjälp av att först pumpa upp en traktorinnerslag till nästan 2 bar och sedan kopplade jag bort röret in och ut från pannan och höll ena slingänden öppen och satte på luften på den andra. När det hade bubblat färdigt och "allt" vatten kommit ut (anslut slang till avloppet!) så fyllde jag slangen igen (ingen ström i huset, annars kompressor förstås) och lyssnade med utloppet stängt och det pös tydligt ute vid en ytterväggskant. Det var faktiskt fuktigt på utsidan när jag väl hade lossat lockpanelens nederände och kunde titta in. Bröt upp golvet och fann en fin spricka i pexslangen längsriktning strax intill en krök samt med sprickbildning i betongen! Misstänker frysning. Det blev en skarvbit under en lucka och det har fungerat sedan dess.

Det systemet hade bara en krets. Ditt verkar ha en krets per rum och då borde den stegvisa metoden du föreslår vara ett bra första steg. Nackdelen med att prova med vatten är att det utläckande vattnet bara gör saken sämre, reparationsmässigt. Luft är trots allt inget "farligt" läckage. Kan du hitta problemet i ett enda rum, kan du troligen stänga det, men jag misstänker att det kan vara en gemensam returledning. Då måste du leta rätt på var returerna samlas, det bör inte vara ingjutet, men kan förstås vara dolt under en dold lucka i golvet. Det läckande rummet måste blockeras åt bägge håll förstås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.