Har idag ett expansionskärl på 18 liter. Bor i ett 1½ plans hus från 1930. Högsta elementet är ca 4-5 meter ovanför pannan som är en värmepump från IVT. Har nyligen bytt detta kärl, märkte att trycket föll till noll. Rörmokaren konstaterade att kärlet var kasst. Kärlet är bytt, trycket ställdes till 1 bar, vi stängde pumpen och luftade elementen. Inte tillstymmelse till luft i något element. Efter några dagar är trycket nere till ca 0,4, alla elementen är varma och ingen luft någonstans. Vatten har kommit ut via spillrör, verkar som om det är motsvarande mängd som försvunnit ur systemet. Verkar som om trycket fortsätter att sjunka.
Frågan är ju då vad är det som händer här. Har jag rätt storlek på exp.kärlet? Vilket tryck ska jag ha i systemet?

Någon som har några tips?

Det kan vara säkerhetsventilen som inte håller riktigt tätt, så det sipprar ut där. Det kan också vara för högt förtryck i kärlet, alternativt har blåsan klibbat fast och inte släppt när ni fyllde på efter bytet.
Men då brukar trycket pendla upp och ner, så jag hade nog kollat säkerhetsventilen först. ibland hjälper det om man lättar på den ett par ggr, och fyller på trycket efteråt.
Huvudregeln är att storleken på expansionskärlet ska utgöra 5% av den totala volymen i systemet

För slutna kärl har jag lärt mig att det ska vara 10% av den totala vattenvolymen.

Nja.. 10% är lite en sanning med modifikation. Ska man vara helt petnoga så finns det en formel för att räkna ut detta. Det beror mycket på den statiska höjden och temparaturskillnader i systemet. Men för stort är alltid bättre än för litet, så kör man på 10% klarar man sig oftast.

a * V * (Psv+1)
K= -----------------------
100 * (Psv-Pinit)

a= vattnets utvidgning i % mellan högsta och lägsta systemtemp
K= kärlets volym
V= systemets volym
Psv = säkerhetsventilens öppningstryck
Pinit = expansionskärlets förtryck

Nu vet jag ju inte siffrorna i detta fallet, men det känns som att 18 liter borde räcka om inte huset är väldigt stort med många radiatorer.

Man ska dock tänka på att om man eldar med ved så har man väldigt stora temperaturskillnader. Då är det att föredra ett öppet system.

blåsan i kärlet kan vara paj, knacka på kärlets båda sidor så märker du om det är vattenfyllt. Kan oxå vara för dåligt tryck i kärlet, ska vara hälften av driftstrycket.

Vanligt att blåsan/förtrycket är trasig/el i nya kärl, faktiskt.

Enda felet med de öppna kärlen är att de sitter högst upp i huset, vanligtvis, så blir det något problem har man en otrevlig vattentank där den ställer till så mycket skada som möjligt.

Tackar för svaren.

Lordi: När det gäller antalet radiatorer har jag 8 st, varav 3 st på ovanvåningen. Ska kolla det där med säkerhetsventilen.

ridgid: Tack för tips, det verkar som om kärlet är tomt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.