6 629 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Onödigt med golvvärme + vattenradiator
Vi bygger nytt och skall ha golvvärme på plan 1 men vattenradiatorer på plan 2. Vi har dock haft funderingar på att komplettera med golvvärme i badrummet på plan 2 för att vara säkra på att slippa att varje morgon trampa in på ett kallt klinkergolv. Vi undrar om golvvärme i badrummet på plan 2 verkligen behövs eller om vattenradiatorerna är tillräckliga för att hålla golvet varmt om ni förstår hur vi menar. Är det en onödig kostnad att lägga in golvvärme i badrummet på plan 2? ?
För allt i världen:
Om du har minsta chans att lägga in golvvärme: GÖR DET!
Inga klinkergolv i världen blir varma utan golvvärme, hur många radiatorer du än sätter in.
OM det skulle bli varmt på klinkergolvet med radiatorer, ja då har du nog en 40-50 grader varmt i badrummet!!
Tror jag.
Om du har minsta chans att lägga in golvvärme: GÖR DET!
Inga klinkergolv i världen blir varma utan golvvärme, hur många radiatorer du än sätter in.
OM det skulle bli varmt på klinkergolvet med radiatorer, ja då har du nog en 40-50 grader varmt i badrummet!!
Tror jag.
Hej,
Vi håller på och väljer hus för att bygga fram i vår och landade också på frågan med golvvärme i badrummet på plan 2.
Säljaren som vi för diskussioner med tipsade om att man kan be rörmokaren som drar rören till radiatorerna på överplan att lägga "radiatorrören" i slingor i bjälklaget och på så sätt få vattenburen golvvärme i badrummet. Alltså - inte gå närmaste vägen mellan två radiatorer utan lägga rör i slingor istället.
Enligt honom var det inga problem (han är dessutom mer byggare än säljare) och det skulle inte behöva kosta något extra (utom möjligen material).
Kanske låter för bra för att vara sant, men det lät som en smart idé.
Vi håller på och väljer hus för att bygga fram i vår och landade också på frågan med golvvärme i badrummet på plan 2.
Säljaren som vi för diskussioner med tipsade om att man kan be rörmokaren som drar rören till radiatorerna på överplan att lägga "radiatorrören" i slingor i bjälklaget och på så sätt få vattenburen golvvärme i badrummet. Alltså - inte gå närmaste vägen mellan två radiatorer utan lägga rör i slingor istället.
Enligt honom var det inga problem (han är dessutom mer byggare än säljare) och det skulle inte behöva kosta något extra (utom möjligen material).
Kanske låter för bra för att vara sant, men det lät som en smart idé.
Varför skall ni inte ha golvvärme på andra våningen också ?
Är nyfiken eftersom vi också går i värmetankar !
Så mycket vet jag att det behövs en "shunt" om man blandar vattenburen golv- och radiatorvärme. Shunt = dyrt.
Vår VVS-kille tycker att man skall hålla sig till samma system i hela huset.
Vi funderar faktiskt allvarligt på att sätta radiatorer i hela huset + komplettera med
elslingor i badrummen. Jo jag vet, vi är inte som andra ..
Är nyfiken eftersom vi också går i värmetankar !
Så mycket vet jag att det behövs en "shunt" om man blandar vattenburen golv- och radiatorvärme. Shunt = dyrt.
Vår VVS-kille tycker att man skall hålla sig till samma system i hela huset.
Vi funderar faktiskt allvarligt på att sätta radiatorer i hela huset + komplettera med
elslingor i badrummen. Jo jag vet, vi är inte som andra ..
Om du vill ha komfort och slippa huttra ska du ha ett varmt klinkersgolv. En nackdel med vattenburen golvvärme i badrum är tyvärr att du inte får varmt golv på vår-sommar-höst, när pannan shuntar ned värmen pga utetemperaturen, vilket man slipper med eluppvärmt golv, då får man räkna på kostnaden för el i jämförelse med vattenvärmen, och även räkna på övriga problem typ kondens vid fönster/kallras m.m
Se bifogad länk på tidigare tråd i samma ämne:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9
Se bifogad länk på tidigare tråd i samma ämne:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted9
Hej!
Vi kommer att lägga vattenburen golvvärme i vårt badrum på övervåningen. För att få vattnet att cirkulera dit behövs en pump. Dessa pumpar kan enligt vår röris fås med elpatron. På så sätt kan vi få varmt vatten i slingan till badrummet även på vår-sommar-höst när resten av värmesystemet är avstängt om vi vill. Förmodligen inte den allra billigaste lösningen, men trevlig tycker vi.
/pinebar
Vi kommer att lägga vattenburen golvvärme i vårt badrum på övervåningen. För att få vattnet att cirkulera dit behövs en pump. Dessa pumpar kan enligt vår röris fås med elpatron. På så sätt kan vi få varmt vatten i slingan till badrummet även på vår-sommar-höst när resten av värmesystemet är avstängt om vi vill. Förmodligen inte den allra billigaste lösningen, men trevlig tycker vi.
/pinebar
Nu svävar jag kanske iväg från ursprungsfrågan, men det kräver sin beskrivning tycker jag. Att kombinera golvvärme med radiatorer kräver i normalfallet att din frånluftsvp eller markvp värmer för den temperatur som krävs med tanke på utetemperaturen och de radiatorer du har. Därefter shuntar man ner vattnets temperatur till golvvärmetemperatur. Detta minskar verkningsgraden på en vp eftersom den är som mest effektiv vid låga temperaturer. Detta verkar inte hussäljarna förstå.
Lösningen är att ha golvvärme i hela huset, både över- och undervåning, eller dimensionera radiatorerna efter den låga temperatur som golvvärmen vill ha. Alt 1 är enklas och alt 2 kräver stora radiatorer..
I ursprungsfrågan håller jag med alla - lägg in golvvärme eller ångra er bittert!
Lösningen är att ha golvvärme i hela huset, både över- och undervåning, eller dimensionera radiatorerna efter den låga temperatur som golvvärmen vill ha. Alt 1 är enklas och alt 2 kräver stora radiatorer..
I ursprungsfrågan håller jag med alla - lägg in golvvärme eller ångra er bittert!
Klicka här för att svara