En kompis har byggt ett lastbilsgarage på 500 m2 med golvvärme o nu har han startat upp pannan men hur mycket energi kan det gå för att värma ca 450 m3 betongplatta??

Plattan/garget är det 0° i nu o det fanns lite frost på den..
Det ligger 1600 meter slang i plattan så totala vattenvolymen är 470 liter inkl pannan, Systemet fylldes med glykolblandning i förebyggande syfte o det va kanske smart..

Det bör ju gå en hel del kWh bara för att värma betongen till 20° ::)

hur tjock är den dära plattan ?
jag som räknade tokigt eller är den 90 cm :o

ingemar_o skrev:
hur tjock är den dära plattan ?
jag som räknade tokigt eller är den 90 cm  :o
:-[ Tänkte lite tokigt där (trött) den är väl 15-20 cm med dubbel armering för den ska tåla att lastbilen står där med 60 ton, Det gick 80-85 betongbilar till plattan o dom lastar väl 5,5 ton (inte m3 som ja tänkte) så då blir det ca 450 ton men ca 80-100m3.. Garaget är 14x35 meter invändigt..

oki lätt hänt å blanda ihop saker ;) en annan har gjort några tankevurpor själv
det är ca 100 m³ betong
hm tyvärr har jag inget värde på betong :-[

Här kan man läsa lite om betongs värmekapacitet.

http://www.byggamedprefab.se/index.php3?use=publisher&id=428&lang=1

Att bara betrakta plattan som sådan utan att se till förlusterna från plattan är antagligen rätt meningslöst då förlusterna både uppåt och nedåt är betydande.

I den ideala världen går det åt 880 joule för att öka temperaturen en grad per kg betong. 1kwh motsvarar 3,6miljoner joule om jag inte minns fel. Det blir (?) 1200kwh i ditt fall.

2an skrev:
:-[ Tänkte lite tokigt där (trött) den är väl 15-20 cm med dubbel armering för den ska tåla att lastbilen står där med 60 ton, Det gick 80-85 betongbilar till plattan o dom lastar väl 5,5 ton (inte m3 som ja tänkte) så då blir det ca 450 ton men ca 80-100m3.. Garaget är 14x35 meter invändigt..
Undrar hur jag tänkte inatt då jag skrev detta.. :o
Det är 80-85m3 betong som gick till plattan o inget annat, Började tänka på vad ja skrivit då jag lagt mej i sängen o tänkte efter på va f-n ja skrev..

MathiasS skrev:
Här kan man läsa lite om betongs värmekapacitet.

[länk]

Att bara betrakta plattan som sådan utan att se till förlusterna från plattan är antagligen rätt meningslöst då förlusterna både uppåt och nedåt är betydande.

I den ideala världen går det åt 880 joule för att öka temperaturen en grad per kg betong. 1kwh motsvarar 3,6miljoner joule om jag inte minns fel. Det blir (?) 1200kwh i ditt fall.
Jo jag förstår att förlusterna framförallt uppåt är betydande men tänkte bara att det skulle va intressant att veta bara hur många kWh som skulle gå till att värma betongen o vattnet i systemet..

Nu blev det +5° så då skulle dom öppna portarna på gavlarna för att släppa in varmare luften som är ute, Garaget har ju 2700 m3 luft som ska värmas till ca 12° så om man kan höja nån ° gratis så är ju inte de helt fel..
Det va ju lite synd att det han bli 8-10 minus sista dagarna innan huset va tätt/klart..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.