3 292 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Energi för att värma plattan
En kompis har byggt ett lastbilsgarage på 500 m2 med golvvärme o nu har han startat upp pannan men hur mycket energi kan det gå för att värma ca 450 m3 betongplatta??
Plattan/garget är det 0° i nu o det fanns lite frost på den..
Det ligger 1600 meter slang i plattan så totala vattenvolymen är 470 liter inkl pannan, Systemet fylldes med glykolblandning i förebyggande syfte o det va kanske smart..
Det bör ju gå en hel del kWh bara för att värma betongen till 20° :
Plattan/garget är det 0° i nu o det fanns lite frost på den..
Det ligger 1600 meter slang i plattan så totala vattenvolymen är 470 liter inkl pannan, Systemet fylldes med glykolblandning i förebyggande syfte o det va kanske smart..
Det bör ju gå en hel del kWh bara för att värma betongen till 20° :
:-[ Tänkte lite tokigt där (trött) den är väl 15-20 cm med dubbel armering för den ska tåla att lastbilen står där med 60 ton, Det gick 80-85 betongbilar till plattan o dom lastar väl 5,5 ton (inte m3 som ja tänkte) så då blir det ca 450 ton men ca 80-100m3.. Garaget är 14x35 meter invändigt..ingemar_o skrev:
Här kan man läsa lite om betongs värmekapacitet.
http://www.byggamedprefab.se/index.php3?use=publisher&id=428&lang=1
Att bara betrakta plattan som sådan utan att se till förlusterna från plattan är antagligen rätt meningslöst då förlusterna både uppåt och nedåt är betydande.
I den ideala världen går det åt 880 joule för att öka temperaturen en grad per kg betong. 1kwh motsvarar 3,6miljoner joule om jag inte minns fel. Det blir (?) 1200kwh i ditt fall.
http://www.byggamedprefab.se/index.php3?use=publisher&id=428&lang=1
Att bara betrakta plattan som sådan utan att se till förlusterna från plattan är antagligen rätt meningslöst då förlusterna både uppåt och nedåt är betydande.
I den ideala världen går det åt 880 joule för att öka temperaturen en grad per kg betong. 1kwh motsvarar 3,6miljoner joule om jag inte minns fel. Det blir (?) 1200kwh i ditt fall.
Undrar hur jag tänkte inatt då jag skrev detta..2an skrev:
Det är 80-85m3 betong som gick till plattan o inget annat, Började tänka på vad ja skrivit då jag lagt mej i sängen o tänkte efter på va f-n ja skrev..
Jo jag förstår att förlusterna framförallt uppåt är betydande men tänkte bara att det skulle va intressant att veta bara hur många kWh som skulle gå till att värma betongen o vattnet i systemet..MathiasS skrev:Här kan man läsa lite om betongs värmekapacitet.
[länk]
Nu blev det +5° så då skulle dom öppna portarna på gavlarna för att släppa in varmare luften som är ute, Garaget har ju 2700 m3 luft som ska värmas till ca 12° så om man kan höja nån ° gratis så är ju inte de helt fel..
Det va ju lite synd att det han bli 8-10 minus sista dagarna innan huset va tätt/klart..
Klicka här för att svara