Jag bor i ett hus bygg 1965 med radiatorer som ingen rörmokare hitills har sett tidigare.
Det är ett två rörssystem där tilloppet sitter mitt på radiatorn högst upp, se bild.
Frånloppsröret sitter längst ned, mitt på. På ventilerna står det Nord Armatur,dem har börjat läcka så jag vill byta ut dem men har inte lyckats finna någon ersättare.
Huset är byggt av svärfar som tyvärr är död så jag har inte lyckats reda ut detta.
Hoppas att få någon ledtråd här.

/Sten

• Radiator_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara läcker runt axeln kan du lossa muttern och lägga nåra varv infettat lin runt axeln och dra åt muttern igen.

Nord armatur var ett gammalt bolag med ursprung från 1800-talet som SAAB senare köpte. De tillverkade en del prylar till vvs-branschen. *intresseklubben antecknar* :)
Det blir inte lätt att hitta radiatorer som passar, men det kanske går att byta insater i radiatorventilerna om man har tur.
MMA brukar ha utbytesinsatser till de flesta gamla fabrikat, men jag känner inte igen vredet på bilden....
Ring eller mejla till MMA och kolla. Tel nr. mm finns på www.mma.se
Tror inte man kan handla direkt som privatperson, men får du bara ett artikelnummer så kan du ju beställa via nån röris.

Tac för svaren
Det är framför alllt radiator ventilerna som jag behöver byta. Spindlarna kärvar och
när jag vrider på dem så börjar det läcka.
/Sten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.