Hej..
hur stort intresse tror ni att det skulle finnas för en luft/vattenpump som sänker
årsförbrukningen ner till ca 50-60% av förbrukningen som ett hus med direktverkande el har eller ett hus med oljeuppvärmning..

dvs har huset ca 32 000 kw i dag så bör det landa på ca 20 000 kw= 12000 kw i besparing per år
Som jag ser det är det betydligt vettigare än att investera i bergvärme
payoff tiden bör ju hammna på ca 4-5 år

maskinen tillverkar varmvatten och värme ,om man har ett utpris på ca 50-55 000 kr
monterat å klart för hela anläggningen
systemet är ochså förberett för solfångar montering å kan köpas med det som extrautrustning...givet för några kr till

Skriv å berätta vad ni tror....

T
Akilleshälen för många äldre hus är att det befintliga vattenburna värmesystemet är byggt för högtemperatur-system, där då radiatorframledningen kräver temp över 55+ (som verkar vara dagens maxgräns för VP ) när det är riktigt kallt ute, och sen får man väl då max 45-50+ genom värmeväxlaren när man laddar sin befintliga varmvattenberedare, och i båda fallen måste då en elpatron spetsa den sista biten som kan medföra att man då kör patron så pass mycket att det inte blir lönsamt.

Har läst många trådar här om hushåll med berg eller luftpump där man tvingas byta ut sina radiatorer till mer effektiva för att klara uppvärmningen (högtemp-system som då konverterat till lågtemperatursystem), och med priser från 3-5000:- per radiator + installationskostnad kan det svida rejält om man då bara beräknat pumpens kostnad.

Drömmen är nog en VP som kan komma upp i samma temperaturer som gamla högtemp-system med väldigt liten patron-spets. För bra isolerade hus som inte har högtemperatur-system är ditt system intressant.

hej
joo det är just det med 50-55 grader som är kruxet ,men det ska visst gå få ut ca 60 som max om jag inte är helt fel informerad...

hur många av er kör med motorchunt? på sitt system

min granne trodde att han hadde fel på sin anläggning då man monterat shunten på sitt stystem gav det just alldrig ut just mer än 50 grader på sigen
men det funkar =)
så hoppet är inte helt ute ändå =)

T
Kan du förresten avslöja om din ev pump har köldbärare till utomhusenheten med ev värmeväxlare inomhus ( för att undvika frysrisk vid elavbrott), och behövs det då även en acktank, eller kan man docka direkt mot befintligt system. Nästa detalj som kan vara av intresse är ev anslutningsmöjlighet för sep inomhusdel där man då kan alternera mellan värmeväxlare och inomhusenhet ( t.ex för kylning sommar) eller för att värma ett separat ställe under låg belastning.

Det som slagit mig är att om man nu kör kyla på sommaren, skickar väl utomhusdelen ut värme istället, varför har ingen filat på att då ha en värmeväxlare som då laddar varmvattnet även då, eller är jag snett ute ? Själv har jag motorshunt på panna samt Grundfos alpha som cirk-pump, vilket kan ställa till det då denna model är automatiskt anpassad för trycket i ledningarna, som då inte går att variera i hastighet vilket verkar vara ett krav när VP-installeras som kräver minst 7 * diff på ut resp retur-temp.

jockefors skrev:
hej
joo det är just det med 50-55 grader som är kruxet ,men det ska visst gå få ut ca 60 som max om jag inte är helt fel informerad...
Eftersom värmepumpen inte är speciellt effektiv vid så höga temperaturer är det egentligen en ointressant egenskap. Fast det låter ju bra i reklamen att kunna värma vattnet riktigt varmt.

Vad är det egentligen du undrar? Det du pratar om är ju en vanligt luft/vattenpump och sådana säljer väl sådär halvdant idag om jag fattat saken rätt. Dom är rätt dyra i installation så många väljer att ta steget till markvärme eller nöja sig med luft/luft.

Hej
Joo det är kommer nog att bli med plattvärme växlare som jobbar mot tank pga att
det inte fryser...men det går ju att köra direkt i tank om man har en koppar spiral i tanken som växlar ut värmen i tanken....

MathiasS
Det är ju det som är problemet,luft vatten pumparna som finns i dag är
1
för dyra finns ingen anledning att köpa en Luft/vatten som kostar 99 000
då det går att få en jordvärme/bergvärme för 20-30 000 till
2
för dåliga dom funkar oftast bara ner mot minus 10-15 grader
mest pga att dom kör med en sämmre gas 407 den nya 410 är bättre då det är kallt

skillnaden är att den vi planerar går att köra ner mot -20 men med lite dålig cop ca 2,0-2.2 trots det sämmre cop värdet så tror jag att en bergvärme anläggning får tungt att
tjäna igen sig innom en rimmlig tid dvs mellan skillnaden i driftskostnad är för liten varje år
PRISET det är en viss skillnad på 55 000 å 99 000kr nåstan 50% i pris är ju inte dumt

Vilka är "vi"?

hej
vi är dom som försöker få till en vettig produkt :o
som jag hoppas ska glädja sina kunder

iden är mer i planerings stdiet men få se hur länge det tar innan det kommer en förserie..
vi har tagit kontakt med tillverkare få se om nån nappar på produkten iden

jockefors skrev:
hej

iden är mer i planerings stdiet men få se hur länge det tar innan det kommer en förserie..
Är det något jag missat, eller vad skulle skilja denna produkt från de luft/vatten pumpar som redan finns?

jockefors skrev:
hej

Som du vet (eftersom du läst forumets regler) är inlägg med kommersiellt intresse inte tillåtet på Byggahus.se.

Tråden är låst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.